goede congresfotograaf inhuren – tips

Neem geen genoegen met generieke en weinig inspirerende foto’s van jouw congres

Onlangs werd ik gebeld door een congresorganisator die op zoek was naar een fotograaf voor een aankomend congres. Ze benadrukte in het gesprek dat ze “echt goede foto’s” wilde. Dat lijkt me vanzelfsprekend, maar als briefing is “echt goed” voor een fotograaf wat vaag. Ik was dus benieuwd naar de foto’s die ze eerder hadden laten maken, zodat ik een beter beeld kon krijgen van de soort foto’s die ze vooral niet wilden.

Al snel zag ik het probleem: het waren stuk voor stuk generieke, weinig inspirerende beelden. Lukraak geschoten, zonder achterliggende gedachte. Een bijkomend probleem was dat er vaak van een enkel congres al zo’n 500 – 1000 foto’s aangeleverd werden. Hoe selecteer je een mooie passende foto voor op je website of bij een persbericht als je daarvoor door zoveel beeldmateriaal heen moet zoeken?

Veel mensen zien wel aan een matige foto dat het matige foto is, maar wát er precies mis mee is, is voor veel mensen moeilijk te omschrijven. In dit blog deel ik het advies dat ik aan de congresorganisator gaf over wat een congresfoto goed of slecht maakt – en waar een goede congresfotograaf op let.

Een goede congresfotograaf schiet met een doel in gedachte

Als je op een congres lukraak zoveel mogelijk mensen probeert te fotograferen, streef je je doel voorbij. Net als bij andere vormen van fotografie is het belangrijk dat er achter elke foto een gedachte zit, namelijk: hoe kan de opdrachtgever deze foto inzetten in haar communicatie-uitingen?

Een goede congresfotograaf verdiept zich dus in wat een organisator wil uitstralen en voor welk doeleinde foto’s gebruikt zullen worden. Wil je bijvoorbeeld laten zien dat je volle zalen trekt, dan heb je niet zoveel aan een foto waar allemaal lege stoelen op staan, een foto van een deelnemer die alleen staat, of een foto van een eenzaam bloemstukje op tafel. Een goede congresfotograaf zorgt er in dit geval voor dat het congres er op de foto’s drukbezocht en energiek uitziet.

Een goede congresfotograaf levert een ruime maar behapbare selectie aan bruikbare foto’s aan

Juist omdat een goede congresfotograaf met een specifiek doel in gedachte fotografeert, eindig je niet met een overweldigend aantal foto’s. Dit maakt het een stuk makkelijker om een mooie foto vinden die past bij een specifieke communicatie-uiting.

Een goede congresfotograaf maakt maar heel beperkt gebruik van flitslicht

Tijdens congressen wordt het licht vaak gedimd om een presentatie beter zichtbaar te maken voor het publiek, of gewoon om een knussere sfeer te creëren. In een donkere ruimte moet een camera lichtgevoeliger worden ingesteld. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door een langzamere sluitertijd in te stellen. Omdat je met een langzamere sluitertijd meer kans hebt op een ‘bewogen’ foto, is het voor een fotograaf moeilijker schieten. Om toch met een hogere sluitertijd te kunnen schieten, maken veel congresfotografen gretig gebruik van flitslicht. Het nadeel van flitslicht is echter dat het enorm storend kan zijn voor de sprekers en de gasten. Daar komt bij dat foto’s gemaakt met hard flitslicht er niet mooier op worden. En dat terwijl flitsen helemaal niet nodig is als de fotograaf werkt met een statief en vaardig is met het schieten in een donkere ruimte.

Een goede congresfotograaf let op de details

Al staat de spreker er nog zo mooi op, als er in de achtergrond iemand net op dat moment in zijn neus peutert, is de foto niet bruikbaar. Goed, je kunt natuurlijk proberen om de foto zo bij te snijden dat de neuspeuteraar er niet op staat, maar dit levert onnodig werk op. Een goede fotograaf heeft oog voor detail, ziet dus wanneer er iets of iemand in beeld staat die de foto verpest en besluit de foto opnieuw te nemen op een beter moment of vanaf een betere hoek.

Een goede congresfotograaf valt zo min mogelijk op

Het publiek wil tijdens een presentatie gefocust zijn op de inhoud. Een spreker wil tijdens zijn of haar presentatie niet afgeleid worden van de tekst. Een goede congresfotograaf probeert daarom zo min mogelijk op te vallen. Bijvoorbeeld door heel bewust de juiste momenten en routes te kiezen om door de zaal te lopen, schoenen te dragen die niet op de vloer klakken en door niet over- of underdressed te zijn.

Op zoek naar een goede congresfotograaf? Klik op de onderstaande links om voorbeelden te bekijken van mijn congresfotografie en neem contact op!

http://www.reclamebeeld.nl/congres-event-fotografie/

http://www.reclamebeeld.nl/beurs-fotografie/

http://www.reclamebeeld.nl/groepsfotografie/

 

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag