Stop met nietszeggende stockfoto’s bij jouw arbeidsmarktcommunicatie

 

Dit blogartikel is geen betoog tegen het gebruik van stockfoto’s in het algemeen. Als je op een snelle en goedkope manier op zoek bent naar visuele content voor eenmalig gebruik (bijvoorbeeld voor een blogartikel) en geen passend beeld op voorraad hebt, dan kan een stockfoto prima volstaan. Zolang je op jouw website vooral gebruik maakt van authentieke en doeltreffende foto’s die passen bij jouw huisstijl en merk, is het incidenteel gebruik van een stockfoto geen probleem.
Als het gaat om jouw arbeidsmarktcommunicatie zijn stockfoto’s echter uit den boze. Hierbij drie belangrijke redenen waarom:

1. Een stockfoto van personeel is niet authentiek.

Het allerbelangrijkste aan arbeidsmarktcommunicatie is dat het authentiek is. Foto’s van modellen die aan een bureau zitten, call center headsets dragen, handen schudden, of een vuist in de lucht maken zijn dat niet. Deze mensen werken niet voor jouw bedrijf en weten niet hoe het is om daar te werken. Ze reflecteren ook niet de waarden en visie van jouw bedrijf. Als je gebruik maakt van een stockfoto, mis je dus de kans om te laten zien hoe het er bij jou echt aan toe gaat. En dat is zonde, want jouw bedrijf heeft een unieke cultuur waarmee het zich onderscheidt van andere werkgevers.

Echte foto’s van jouw medewerkers, gemaakt op jouw kantoor geven wel een waarheidsgetrouwe indruk van hoe het is om bij jou te werken. Daarmee kun je jouw bedrijf profileren als aantrekkelijke werkgever bij precies die mensen die wilt aantrekken.

2. Een stockfoto is cliché.

Wel eens voor de grap op Google gezocht naar “team stock photo”? Ik wel. Het resultaat zie je boven aan deze pagina. Dat alle foto’s op elkaar lijken is geen toeval. Stockfoto’s zijn relatief goedkoop omdat ze in grote getale worden verkocht. Hoe unieker de foto, hoe minder die op verschillende manieren kan worden ingezet en hoe minder vaak die dus verkocht zal worden. De makers van stockfoto’s hebben er dus belang bij dat ze hun foto’s voor een zo algemeen mogelijk publiek maken. En als je een algemeen publiek probeert aan te spreken, zul je uiteindelijk niemand aanspreken.

3. Heb je een stockfoto uitgekozen? Andere bedrijven hebben exact dezelfde foto geselecteerd.

Van sommige stockfoto modellen worden de foto’s zo vaak gebruikt dat ze inmiddels wereldberoemd zijn geworden. Hier zie je een parodie video die ik van YouTube heb geplukt met een stockfoto model die op  zoveel websites en advertenties van verschillende bedrijven te zien is dat ze bekend is geworden als “the overexposed model”:

 
 
 
Erg veel valt er niet aan deze youtube film toe te voegen, maar omdat ik lid ben van de Quest zag ik onlangs deze ook voorbij komen: 
 
Voorbeeld fotografie gericht op arbeidsmarktcommunicatie tref je hier aan: fotografie arbeidsmarktcommunicatie
Voorbeeld video voor arbeidsmarktcommunicatie vind je hier: video voor arbeidsmarktcommunicatie
Algemene voorbeelden van bedrijfsfoto’s tref je hier aan: Bedrijfsfotografie fotoshootbedrijfsfotoreportage van bedrijfsfotograaf.

 

Mocht je een keer een bedrijfsfotoshoot willen in plannen? Neem contact op:
                                                                  
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360