Bedrijfsfotografie offerte

Een offerte voor bedrijfsfotografie aanvragen?

Als bedrijfsfotograaf krijg ik aanvragen voor bedrijfsfotografie offertes. Logisch. Je wilt toch weten wat iets gaat kosten voordat je ergens aan begint. Er staat in een offerteaanvraag voor fotografie echter niet altijd de juiste informatie om een offerte te kunnen maken. Waar gaat het mis? Of beter nog: hoe kun je deze misstanden voorkomen?

Een offerteaanvraag fotografie; met aantallen foto’s

Een opdrachtgever denkt vaak vanuit het eindresultaat. Oftewel het aantal foto’s dat je toegezonden krijgt en niet het aantal foto’s dat hiervoor gemaakt moet worden. Ik begrijp heel goed dat een opdrachtgever in eerste instantie vaak uit gaat van een bepaald aantal foto’s. Echter, moet ik als fotograaf meer foto’s maken om het gewenste aantal foto’s aan te kunnen leveren.

Als de fotografieopdracht is om een foto te maken van een groep mensen die op 1,5 meter afstand (corona-proof) vergaderen, zal ik in zo’n situatie misschien wel 40 foto’s maken. Uiteindelijk zul je wellicht de beste 15 foto’s krijgen. Dat is een voordeel voor de vormgever of communicatiemanager. Die heeft dan namelijk nog iets te kiezen.

Het aantal foto’s dat je uiteindelijk geleverd wilt krijgen is een laatste stap bij bedrijfsfotografie. Deze keuze mag naar mijn mening ook niet gemaakt worden door een fotograaf. Want een content-, communicatie- of marketingmanager heeft daar ook een mening over. Het is de taak van de fotograaf om een redelijk aantal foto’s te maken die in de buurt komen van de fotografie wens. Op die manier zijn er waarschijnlijk meerdere foto’s goed bruikbaar.

Voorbeelden van aanvragen voor fotografie

Stel, je hebt 6 foto’s voor de nieuwe bedrijfswebsite nodig. Deze kunnen snel worden gemaakt als ze allemaal hetzelfde onderwerp hebben. En in 1 keer op dezelfde plek gemaakt worden. Als fotograaf hoef ik dan ook niet veel foto’s te maken. Maar meestal zijn de benodigde foto’s juist heel verschillend. Ook zullen die foto’s vaak moeten worden gemaakt op verschillende locaties, met verschillende mensen, in diverse situaties. Er gaat dan veel meer tijd in zitten. Een offerte ziet er hierdoor ook heel anders uit.

Een ander voorbeeld. Je hebt portretfotografie van 16 medewerkers nodig. Dit kan binnen 2 uur. Maar dan ga ik er wel van uit dat er om de paar minuten iemand anders voor de lens staat. En dat de wensen voor een portret niet al te uitgebreid zijn. Het zou echter ook kunnen dat die fotografie van 16 medewerkers niet 2 uur maar 12 uur kost en daarbij ook nog eens veel reistijd zit. Dan kan ik foto’s maken op verschillende buitenlocaties. In beide gevallen gaat het om portretfotografie van 16 mensen. Maar het aantal uren dat de fotografie kost is totaal verschillend.

Schatting VS daadwerkelijke uren

In de meeste offertes die ik maak, vermeld ik dat ik mijn daadwerkelijk gewerkte uren factureer. Ik stuur dus meestal geen factuur op basis van de schatting van uren in de offerte. Tenzij specifiek gevraagd wordt om een vaste “all in” prijs. In dat geval zal ik mijn uren ruim schatten en krijg je een factuur met die vaste prijs. Op die manier weet je zeker dat het binnen een budget past.

Hoeveel tijd kost het maken van de foto’s

De belangrijkste vraag die ik mijzelf stel bij het maken van een offerte voor bedrijfsfotografie is “hoeveel tijd kost het mij?”. Ik maak meestal wel een aantal aannames om een offerte te kunnen maken. Dan ga ik er bijvoorbeeld van uit dat alle personen op 1 dagdeel aanwezig kunnen zijn voor de portretfoto’s. Zo kan er dus toch een offerte opgesteld worden. Een offerte die uiteindelijk redelijk in de buurt komt van het factuurbedrag (mits op opdracht niet wordt aangepast).

Werkwijze voor opdrachtfotografie

Naast een resultaat is ook de werkwijze van een fotograaf van belang. Mijn werkwijze voor opdrachtfotografie kun je hier bekijken: https://www.reclamebeeld.nl/opdrachtfotografie/. Ook staat daar bij elke stap de meest relevante linkjes naar informatieve blogs.

Aanleveren van de foto’s en de rechten

offerte voor bedrijfsfotografie

Na een fotoshoot ga ik gelijk aan de slag met het verwerken van alle foto’s. Meestal lever ik ergens tussen de 25 en 50% van de gemaakte foto’s aan. Alle foto’s die ik aanlever, zijn klaar voor gebruik. Niemand houdt van gedoe. Daarom spreek ik met mijn opdrachtgever af dat ze de foto’s overal voor mogen gebruiken voor zolang ze willen. Ze mogen de foto’s alleen niet aan anderen geven of verkopen. Ook mag ik de foto’s zelf gebruiken ter promotie van mijn werk. En ook ik zal de foto’s niet aan andere partijen leveren. We kunnen altijd andere afspraken maken als jij dit fijner vindt. Mijn standaard afspraken kun je terug vinden op deze pagina: https://www.reclamebeeld.nl/gebruiksrechten-opdracht-fotografie/

Bedrijfsfilm productie werkwijze

Naast bedrijfsfotografie kan ik in samenwerking met tasfilms ook bedrijfsfilms aanbieden. De werkwijze voor de productie van bedrijfsfilms kun je hier bekijken: werkwijze bedrijfsfilm.

Contact

Kan jouw bedrijf wel wat mooie en professionele foto’s gebruiken om (potentiële) klanten te overtuigen? Neem dan (vrijblijvend) contact met mij op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag





  • fotografie voor bedrijf
  • bedrijfsfotoshoot 210901
  • bedrijfsfotograaf fotos
  • fotos op kantoor
  • bedrijfsfotografie fotoshoot
  • bedrijfsfotografie kantoor
  • bedrijfsfotoshoot in amsterdam
  • bedrijfsfotografie fotograaf
  • bedrijfsfotoshoot Amsterdam
  • foto bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie voor PostNL
  • 210614-PostNL-WilmarDik-2
  • bedrijfsfotografie in Den Haag
  • Eurojust-tiff2
  • persfoto groepsfoto 201016-08
  • 201210-G4S-WilmarDik-32
  • Bedrijfsfotografie portret
  • 180613-zorg fotografie-025
  • Bedrijfsfotografie
  • vakblad-WilmarDik-29
  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • bedrijfsfotografie Den Haag Ziekenhuis
  • bedrijfsfotografie Den Haag Ziekenhuis
  • bedrijfsfotografie Den Haag
  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotograifie bij Komatsu
  • Bedrijfsfotograifie pand voor klantverhaal
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Wilmar
  • Bedrijfsfotografie in Almere
  • Bedrijfsfotograifie Fietsenstalling Den Haag
  • Bedrijfsfotograifie Den Haag
  • technische-installatie bedrijfsfotografie
  • bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Den Haag
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Den Haag
  • Bedrijfsfotografie in het laboratirium
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Wilmar
  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • bedrijfspand-fotografie
  • riool-renovatie-fotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie congresfotografie
  • Bedrijfsfotografie congresfotografie
  • Bedrijfsfotografie portret
  • Bedrijfsfotografie portret
  • Bedrijfsfotografie portret
  • Bedrijfsfotografie portret
  • 181105-SER-Haga-Wilmar-23
  • Bedrijfsfotografie Industrie
  • Bedrijfsfotografie Industrie
  • Bedrijfsfotografie portret
  • Bedrijfsfotografie portret
  • 181129-Delfland-WilmarDik
  • 181023-TB-WilmarDik-067
  • 181017-GMB-WilmarDik-040
  • 181017-GMB-WilmarDik-100
  • 181016-Portakabin-06
  • 180827-G4Scash-WilmarDik-22
  • 181016-Portakabin-22
  • 180917-Rijnland-Wilmar-Vict
  • 180919-HagueAcalmar-44
  • congresfotogafie-Den-Haag-foto
  • bespreking-koning-den-haag
  • portret-in-winkel
  • Brussels-portraitphotograph
  • portraitphotography Brussels-100
  • portrait photography Brussels-085