Blog

Blog – bedrijfsfotografie en bedrijfsfilm

Op deze blog pagina publiceer ik maandelijks artikelen met informatie waarvan ik denk dat die voor opdrachtgevers interessant kunnen zijn. De nieuwste publicaties staan boven aan.


Hoe maak je goede zakelijke portretfotografie ?

De totstandkoming van geschikte portretfoto’s is een wisselwerking tussen de opdrachtgever, de geportretteerde, en de fotograaf. Lees in dit blogartikel waar je op kunt letten bij het (laten) maken van goede zakelijke portretfoto’s van jullie personeel, managers, directie en/of bestuur. Tips voor goede zakelijke portretfotografie…


Hoe kies je de juiste fotograaf voor je klus?

Het kiezen van een geschikte fotograaf begint met het vergelijken van hun uiteenlopende fotografie-portfolio’s. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Waar moet je op letten, en wat maakt een fotograaf de juiste voor jouw klus? Tips voor het kiezen van de meest geschikte fotograaf.


Hoe kun je een bedrijfsfotoshoot voorbereiden?

“Een goede voorbereiding is het halve werk” – het mag een cliché zijn, maar dat maakt het niet minder waar.  Het is absoluut aan te raden om je bedrijfsfotoshoot goed voor te bereiden. Dit leidt tot een efficiënte shoot, met als uitkomst mooie beelden die goed passen bij je gewenste communicatie-uitingen. In dit blog geef ik een aantal nuttige tips over hoe je een bedrijfsfotoshoot het beste kan voorbereiden.


Neem geen genoegen met generieke en weinig inspirerende foto’s van jouw congres

Waarom zou je genoegen nemen met generieke en weinig inspirerende foto’s van jouw congres als het ook anders kan? Hier lees je waar een goede congresfotograaf op let, zodat jij mooie en passende foto’s hebt voor bij jouw communicatie-uitingen. Tips voor het inhuren van een goede congresfotograaf.


Waarom zijn professionele beroepsfotografen zo duur?

“We willen een professionele fotograaf, een goeie!” werd er tijdens het overleg enthousiast geroepen. Nu staar je gelaten naar de offerte. Het portfolio waar je zo van onder de indruk was, verdwijnt naar de achtergrond. Waarom is het toch zo duur om goede foto’s te krijgen?


Hoe maak je een goede fotografie briefing voor een bedrijfsfotografie opdracht?

Als je een fotograaf gaat inhuren, heb je vast al een bepaalde soort foto in gedachte. Misschien niet heel gedetailleerd maar zeker wel bepaalde ideeën. Hoe breng je die ideeën over aan een fotograaf?

Met een goede fotografie briefing zorg je ervoor dat de fotograaf precies die beelden maakt die aansluiten bij de marketing- en communicatiedoelstellingen. Hoe specifieker je kunt aangeven wat voor soort foto’s wenselijk zijn, hoe efficiënter de fotograaf te werk kan gaan en hoe beter de beelden passen bij wat je in gedachte hebt. In dit artikel geef ik je 8 tips voor het maken van een effectieve fotografie briefing.


Stop met nietszeggende stockfoto’s bij jouw arbeidsmarktcommunicatie

Dit blogartikel is geen betoog tegen het gebruik van stockfoto’s in het algemeen. Als je op een snelle en goedkope manier op zoek bent naar visuele content voor eenmalig gebruik (bijvoorbeeld voor een blogartikel) en geen passend beeld op voorraad hebt, dan kan een stockfoto prima volstaan. Zolang je op jouw website vooral gebruik maakt van authentieke en doeltreffende foto’s die passen bij jouw huisstijl en merk, is het incidenteel gebruik van een stockfoto geen probleem.

Als het gaat om jouw arbeidsmarktcommunicatie zijn stockfoto’s echter uit den boze. Hier lees je waarom.


6 tips voor een effectieve bedrijfsfilm


Dat een bedrijfsfilm moet gaan over het bedrijf zelf is een hardnekkig misverstand. Te vaak geven bedrijfsfilms een opsomming van diensten, producten, kernwaarden en visie, ondersteund door beelden van het bedrijfspand en mensen die aan een computer werken. Om heel eerlijk te zijn: de kijker van jouw bedrijfsvideo is niet geïnteresseerd in jouw bedrijf. De kijker is geïnteresseerd in … Lees hier 6 tips voor een effectieve bedrijfsfilm