Opdrachtfotografie werkwijze

Mijn werkwijze voor opdrachtfotografie leg ik je graag uit. Stel; jouw bedrijf heeft een website zonder foto’s, of met foto’s die onprofessioneel overkomen. Zonder passende beelden worden er kansen gemist om potentiële klanten te overtuigen dat jouw bedrijf, hét bedrijf is waarnaar zij op zoek zijn. Opdrachtfotografie biedt hiervoor de perfecte oplossing. Een goede bedrijfsfotograaf kan beelden van jouw bedrijf maken die potentiële klanten over de streep trekken.

Werkwijze opdrachtfotografie

Als je fotografie wil uitbesteden door middel van een fotografie opdracht dan is het natuurlijk handig vooraf te weten wat daarbij komt kijken. Bedrijfsfotografen gaan op verschillende manieren te werk. De ene fotograaf voert simpelweg de opdracht van de klant uit en laat het daarbij. Een ander kan ook strategisch meedenken over welke beelden het beste laten zien waar het bedrijf voor staat.

Graag ga ik met een opdrachtgever in gesprek om het doel van de foto’s in kaart te brengen. Samen zorgen we er dan voor dat de beelden precies datgene uitstralen wat het bedrijf wil overbrengen op een potentiële klant. Heb je echter een heel concrete vraag en is het doel voor de fotografie volledig duidelijk, dan kan ik daar direct mee aan de slag.

Relevante blog in dit stadium: Waarom een bedrijfsfotograaf inhuren.


Opdrachtfotografie werkwijze

1. Marketingstrategie

Heb je als opdrachtgever behoefte aan een sparringpartner op het gebied van fotografie? Ik denkt graag mee over fotografie bij jullie marketingstrategie. Wat willen jullie bijvoorbeeld uitstralen? Wat is de doelgroep en op welke manier kunnen we deze groep mensen het beste bereiken? Uiteraard kan er gezorgd worden dat de foto’s aansluiten bij jullie huisstijl. Goede, professionele foto’s spelen immers een belangrijke rol bij een herkenbare en consistente visuele identiteit.

Relevante blogs in dit stadium: Een grote fotografie opdracht, hoe werkt dat? en Hoe kies je de juiste fotograaf voor de juiste klus.


Offerte aanvraag fotografie

2. Offerte aanvraag voor fotografie

Als het helemaal duidelijk is wat, wie, hoe en wanneer er gefotografeerd zal worden, kan ik op basis van die informatie een offerte maken. Mocht er nog overleg nodig zijn vóór de het maken van de foto’s, dan kan ik in de offerte een aantal uur voor pre-productie opnemen. Tijdens de pre-productie kom ik langs om de fotografie behoefte in kaart te brengen. Na dit gesprek lever ik een document aan waarin alle wensen duidelijk zijn omschreven.


Relevante blogs in dit stadium: Een bedrijfsfotoshoot voorbereiden en Hoe maak je een goede fotografie briefing.


Offerte voor opdrachtfotografie

3. Offerte voor opdrachtfotografie

In de offerte staat precies hoe de fotoshoot zal worden aangepakt. Er staat in hoeveel tijd ik denk nodig te hebben en een inschatting van de kosten op basis van dat aantal uren. Ook zullen er afspraken in staan over bijvoorbeeld het aantal foto’s dat geleverd zal worden, gebruiksrechten van de foto’s en de aanleverspecificaties.


Relevante blog: Uitleg over bedrijfsfotografie tarieven.


opdrachtfotografie fotoshoot

4. De fotoshoot

Mijn werkwijze is volledig afhankelijk van de soort fotoshoot. Een portret-fotoshoot met een make-up artist ziet er heel anders uit dan een bedrijfsfotoshoot op een industriële locatie. Inmiddels heb ik al flink wat ervaring opgedaan met fotoshoots op verschillende soorten locaties, bijna alles is mogelijk.


Mogelijk relevante blogs: Congresfotografie uitleg d.m.v een case-story. Hoe maak je goede zakelijke portretfotografie. De aanpak voor persfotografie voor een persbericht. Tips voor interieurfotografie. Architectuurfotografie van woningen en gebouwen en Industriële fotografie uitleg.


fotografie opdracht aanleveren

5. Aanleveren van de foto’s

Ik lever alle goede foto’s uit een fotoshoot aan. Je kiest dus zelf welke foto’s in de praktijk gebruikt zullen worden. Alle foto’s die ik aanlever, zijn bewerkt en klaar voor gebruik. Het versturen van de foto’s doe ik met behulp van mijn WeTransfer account. Wil je meer lezen over beeldverwerking en beeldbewerking? Dat kan want ik heb er een blog artikel over geschreven.

Lees hier het relevant blog artikel: Beeldbewerking van foto’s.



Gebruiksrechten opdrachtfotografie

6. Gebruiksrechten opdrachtfotografie

Meestal spreek ik met de opdrachtgever af dat de foto’s voor ieder doel en voor onbepaalde tijd gebruikt mogen worden, maar dat ze niet aan andere partijen geleverd mogen worden. Ook wordt over het algemeen afgesproken dat ik de foto’s mag gebruiken ter promotie van mijn werk (om potentiële nieuwe opdrachtgevers te laten zien wat voor soort foto’s ik maak). Vanzelfsprekend kunnen er afspraken worden gemaakt die hiervan afwijken.

Hier kun je meer lezen over: gebruiksrechten van mijn opdrachtfotografie.


Benieuwd naar de werkwijze van videoproductie? Bekijk die dan hier: werkwijze videoproductie.

Kan jouw bedrijf wel wat mooie en professionele foto’s gebruiken om potentiële klanten te overtuigen? Neem dan (vrijblijvend) contact met mij op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag