fotografie gebruiksrechten van foto's
Gebruiksrechten opdracht fotografie

Gebruiksrechten opdracht fotografie

Elke fotograaf geeft standaard andere gebruiksrechten bij opdrachtfotografie. Soms mag je de foto’s alleen online gebruiken of voor een bepaalde gebruiksduur. Dit is voor elke fotograaf anders en wordt besproken in de fase dat je een offerte opvraagt. Of in ieder geval voorafgaand aan de foto-opdracht.

Op deze pagina tref je alle relevante informatie aan met betrekking tot de fotografie rechten bij opdrachtfotografie. Dit is de zesde en laatste uitleg pagina die valt onder “opdrachtfotografie werkwijze” in het menu. Wil je meer informatie over een andere stap lees die dan hier:

1 – Bedrijfsfotografie laten maken

2 – Offerteaanvraag fotografie

3 – Bedrijfsfotografie voorbereiden

4 – Informatie over de bedrijfsfotoshoot

5 – Aanleveren en beeldbewerking van foto’s

Het auteursrecht van foto’s die gemaakt zijn door een freelance fotograaf in opdracht berust automatisch bij de freelance fotograaf. Dat wil zeggen dat het eigendom van de foto’s van de fotograaf is en dat de opdrachtgever een licentie wordt verleend voor het gebruik van de foto’s. Gebruiksrechten van opdrachtfotografie komen de fotograaf (Wilmar Dik) en opdrachtgever samen overeen.

Onderstaand tref je mijn standaard licentie aan. Kort samengevat: mijn opdrachtgever mag de foto’s -alleen zelf- gebruiken voor alle communicatie uitingen. Mijn foto’s mogen dus niet aan andere partijen worden gegeven of verkocht. Ik mag de foto’s alleen gebruiken ter promotie van mijn werk (denk aan gebruik op LinkedIn of portfolio websites).

beeldbewerking informatie van fotograaf

Wat mag wel met de foto’s die Wilmar maakt?

Ik werk royalty free vanuit de overtuiging dat het niet meer dan logisch is dat het werk dat ik voor een opdrachtgever maak, door die opdrachtgever zonder gedoe gebruikt mag worden. De opdrachtgever mag de foto’s dus zonder verdere vergoeding of tijdsbeperking voor elk doel gebruiken. Voorwaarde is wel dat de foto’s uitsluitend voor gebruik zijn in al de eigen media-uitingen van de opdrachtgever. Bijvoorbeeld online (website, social media), print (krant, magazine, boek, flyer) en fysiek (bedrijfsruimte, expositie).

Ook mogen de foto’s in een persbericht met betrekking tot de opdrachtgever worden meegestuurd. In dat geval mag de foto zonder verdere vergoeding aan mij of toestemming van mij door de betreffende pers worden gepubliceerd, mits de foto in de context van het persbericht wordt gebruikt. Het is niet de bedoeling dat de persorganisatie of andere partij die het persbericht publiceert de foto gebruikt voor een ander doel dan het persbericht. De opdrachtgever dient zich ervan te verzekeren dat de persorganisatie dezelfde beperkingen krijgt opgelegd als de opdrachtgever zelf met betrekking tot het gebruik van de foto’s.

Ik mag de foto’s gebruiken voor mijn portfolio’s ter promotie van mijn werk. Daarbij vermeld ik geen namen van personen en bedrijven.

Wat mag niet?

De opdrachtgever mag de foto’s niet doorleveren aan anderen. Als er een andere partij is dan de opdrachtgever die mijn foto’s graag wil gebruiken, dan kan deze partij met mij contact opnemen. Ik zal dan een schappelijk aanbod doen voor de foto’s. Uiteraard lever ik zelf de foto’s zonder toestemming van de opdrachtgever niet door aan fotostockbureaus.

Een voorbeeld: als ik foto’s maak van een congres in opdracht van de congresorganisatie, dan mag die opdrachtgever de foto’s gebruiken. Andere mogelijke belanghebbenden van de foto’s, bijvoorbeeld een standhouder tijdens het congres, een spreker of deelnemer die op de foto staat, of de sponsoren van het congres, mogen niet zonder meer de foto’s zelf gebruiken. Als die partijen de foto’s willen gebruiken, dan hebben ze daarvoor toestemming nodig van de opdrachtgever en van mij. Zij kunnen dan met mij contact opnemen over welke vergoeding daartegenover staat. We kunnen ook vooraf afspreken welke derde partijen de foto’s mogen gebruiken.

Gebruik van derden bij opdrachtfotografie

Als er andere partijen zijn die graag ook gebruik maken van de foto’s die ik in opdracht ga maken dan kan dat. Dit kan op twee manieren.

Voorafgaand aan de fotoshoot

Als een partij mee wil doen met het geven van de opdracht aan mij dan vraag ik +25% extra per gebruiker. Op deze manier samen gebruik maken van mijn foto’s kan alleen als ik voorafgaand aan de fotoshoot de bedrijfsgegevens ontvang van de partijen die mee willen doen. De factuur gaat alleen naar de initiële opdrachtgever. Die is vrij om eventueel een deel door te factureren. Als er veel extra gebruikers zijn dan kunnen we daar andere afspraken over maken.

Achteraf

Als je liever eerst wil afwachten hoe de foto’s van een fotoshoot worden, dan kan dat ook. Ik kan dan een factuur voor het gebruik van beelden achteraf sturen. In dit geval zal ik een gebruikerslicentie verlenen per foto. Dat kan overigens alleen als de opdrachtgever van de fotoshoot akkoord is met dat gebruik.

Wil je meer informatie over opdrachtfotografie en mijn werkwijze bekijk die dan hier: opdrachtfotografie werkwijze van fotograaf.

Toepassing van deze voorwaarden

Deze voorwaarden gelden voor zover er geen andere afspraken zijn gemaakt. Wil je van deze voorwaarden afwijken, dan kunnen we daar onderling afspraken over maken. Die afspraken leg ik dan duidelijk vast in een offerte.

Op alle rechtsbetrekkingen van Reclamebeeld / Wilmar Dik zijn de Algemene Voorwaarden van DuPho (Dutch Photographers) van toepassing, welke zijn gedeponeerd bij de Rechtbank van Amsterdam onder nummer [6/2022]. Klik hier om de Algemene Voorwaarden als pdf te bekijken.

Als je een leuk idee hebt, een opdracht wil bespreken, of tarieven of een offerte wil aanvragen – stuur dan even een email of bel mij. Tot snel!

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag




LinkedIn bericht

Linkedin fotograaf Den Haag

Na een fotoshoot maak ik graag een LinkedIn-post met de foto’s. Dit doe ik alleen als jullie dat ook een goed idee vinden en in overleg met de opdrachtgever. Als jullie willen dan kan ik jullie ook taggen. Op LinkedIn heb ik een netwerk van ongeveer 1600 mensen (juni 2023). Mijn netwerk kun je hier bekijken: LinkedIn fotograaf Den Haag. In mijn netwerk zitten voornamelijk communicatie- en marketingmensen uit de Randstad. Het zou maar zo kunnen dat zij ook binnen jullie doelgroep vallen! Een beetje meer media-aandacht voor jullie boodschap en foto’s kan meestal geen kwaad.

Blogs over auteursrechten op foto’s en teksten

Op deze website kun je ook blogs lezen over auteursrechten. Lees deze als je meer wil lezen over auteursrechten op fotografie. Een blog over mijn ervaringen met auteursrechten op teksten kun je hier lezen: Blog plagiaat: wat te doen als mensen je website teksten “lenen”?


Naamsvermelding bij een foto

Naamsvermelding bij een foto.

De maker van een foto verkrijgt recht op naamsvermelding bij het maken van een foto. Dit is een onderdeel uit de auteurswet. Ik begrijp heel goed dat als je een foto van mij gebruikt op een cover van een magazine, commercieel product of de homepage van jullie website, dat het niet mooi staat om op die plek ook de maker te vermelden. En dat hoeft ook niet van mij. Als je foto’s van mij gebruikt op jullie website dan kun je 1 keer de bron vermelden in bijvoorbeeld de colofon – of andere passende plek.

Bronvermelding is volgens de wet in principe verplicht, maar er zijn uitzonderingen. In onderstaand schema staat duidelijk vermeldt wanneer dit wel en niet nodig is. Als ik voor jullie heb gefotografeerd en je wil die foto’s die ik in opdracht heb gemaakt gebruiken dan kun je mij als maker vermelden op verschillende manieren. Bijvoorbeeld: Fotograaf: Wilmar Dik, Foto: Wilmar Dik of Fotografie: reclamebeeld.nl.


gebruiksrechten opdracht fotografie en naamsvermelding bij foto

Auteursrechten op foto’s uitleg

Wil je meer weten over auteursrechten en heb je vragen? Bekijk dan eens onderstaande film van auteursrecht.nl. Ook kun je de Nederlandse faq pagina van de Intellectual Property Office van de EU bekijken, waar 15 vragen een duidelijk antwoord krijgen.

Hoe het zit met auteursrechten op foto’s kun je in onderstaand schema bekijken. De 10 geboden voor het auteursrecht op foto’s heb ik van Dupho ontvangen.

auteursrechten op foto

Reclamebeeld.nl is onderdeel van Wilmar Photography, K.v.k. te Den Haag, nummer 27334291

LinkedinfotograafDenHaag
bedrijfsfotograaf