Een bedrijfsreportage laten maken? Bedrijfsfotograaf uit Den Haag geeft tips voor de aanpak.
Goede bedrijfsfotografie kan op een positieve manier bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen. Ik leg je graag uit op wat voor manier je een bedrijfsreportage kan aanpakken.
1 – Je doel voor je bedrijfsreportage fotoshoot.
Als eerste is het belangrijk om je doelen vast te stellen. Waarom wil je bedrijfsfotografie laten maken? Is fotografie de meest ideale vorm om een boodschap over te brengen richting jullie doelgroep? Voor het gemak ga ik er even vanuit dat het antwoord op die vraag “ja “is. Mocht het laten maken van een bedrijfsfilm een betere manier zijn om je verhaal te vertellen dan kun je hier veel informatie lezen: tips voor een bedrijfsvideo
Vaak wordt een bedrijfsreportage georganiseerd om jullie doelgroep beter jullie verhaal te kunnen vertellen. Wat wil jullie doelgroep zien? Als bedrijf wil je graag dat jullie (potentiële) klanten goed op de hoogte zijn van jullie dienst en/of producten. Zijn er dingen niet helemaal duidelijk bij jullie doelgroep? Door goede fotografie van jullie bedrijf kun je je klanten informeren op een mooie en eerlijke manier. Je kunt bijvoorbeeld laten zien wie er bij jullie werkt, wat jullie dienst of product is, hoe jullie servicelevel is of hoe jullie product wordt gefabriceerd.
Zorg dat je voorafgaand aan een bedrijfsreportage weet wat je wil vertellen aan je doelgroep. Op die manier kun je bepalen wat je gaat of laat fotograferen en op welke manier. Benieuwd hoe je met een fotografie stijl je doelgroep kan raken? Dat leg ik je graag hier uit: Zo raak je met fotografie de juiste snaar bij je doelgroep. Als je eenmaal je doel helemaal helder hebt kun je beginnen met de organisatie van jullie bedrijfsfotografie.
2 – Ga samenwerken met een ervaren bedrijfsfotograaf
Eigenlijk klinkt het logisch maar toch hoor ik wel eens dat partijen overwegen om samen te werken met iemand die verre van een beroepsfotograaf is. Het neefje van de directeur bijvoorbeeld. Want die heeft net een nieuwe camera en daar komen zulke mooie foto’s uit… Als jullie dit serieus in overweging nemen dan is de kans redelijk dat jullie geen communicatieafdeling hebben. Die mensen weten meestal dat het maken van goede bedrijfsfoto’s een vak is waarbij het belangrijk is dat de fotograaf veel ervaring heeft met het produceren van bedrijfsfoto’s. Een ervaren bedrijfsfotograaf kan meedenken en jullie daar waar nodig adviseren. Dat resulteert gegarandeerd is andere foto’s dan die het neefje van de directeur maakt. Als je een goede fotograaf hebt uitgekozen voor jullie bedrijfsfoto’s zorg dan dat deze fotograaf een goede briefing krijgt. Wat er in een fotografie briefing zou moeten staan kun hier lezen: een foto briefing.
3 – De aanpak van jullie bedrijfsreportage; de voorbereidingen
Als je het doel van jullie bedrijfsfotoshoot duidelijk hebt kun je beginnen met het voorbereiden. Hoe beter je dingen regelt, hoe minder er aan het toeval wordt overgelaten. Wil je personeel laten fotograferen zorg dan dat je deze mensen vraagt om mee te werken. Je kan niemand verplichten om mee te doen. Leg uit waarom jullie een fotoshoot plannen aan je personeel en beloon deze mensen als ze willen meedoen. Zorg dat je een toestemmingsformulier door mensen laat tekenen die meedoen met het maken van de bedrijfsfoto’s. Het is zeker niet vanzelfsprekend dat iedereen wil meedoen.
Is de locatie al bepaalt? Wat is de mooiste ruimte binnen jullie bedrijf? Ziet deze ruimte er verzorgt en netjes uit? Zien de planten er mooi uit? Is je bedrijfsmeubilair in topconditie? Zorg dat mensen werken met goede, mooie en schone spullen. Dat lijkt logisch, maar het zal niet de eerste keer zijn dat mensen bedrijfskleding aanhebben die ze al jaren dragen, inclusief een oud logo van jullie bedrijf. Hangt jullie bedrijfsvlag er mooi bij? Is het magazijn schoongeveegd? Dit zijn dingen waar je over na kunt denken voorafgaand aan de fotoshoot. Vanzelfsprekend let ik als bedrijfsfotograaf op details. Maar als er tijdens de shoot dingen geregeld moeten worden kost dat vaak extra tijd.
4 – De productie van een bedrijfsfotoreportage
De doelen zijn duidelijk en de voorbereidingen zijn gedaan. Ik kan alleen werken om volgens een briefing foto’s te maken. Maar het werkt meestal prettiger als de opdrachtgever bij de shoot aanwezig is. Die kan dan de briefing in de gaten houden en ik kan per punt steeds een paar foto’s laten zien. Mocht het nog niet helemaal perfect zijn dan kan ik gelijk nog een paar foto’s maken die helemaal voldoen aan wat jij als opdrachtgever in gedachten hebt. Ik maak overigens tijdens elke bedrijfsfotoshoot veel foto’s en lever ook altijd ruim aan. Het is namelijk niet aan mij als fotograaf om te bepalen wat de mooiste en best bruikbare beelden zijn. Een marketingmanager of vormgever wil ook kunnen kiezen.
5 – De nabewerking van de bedrijfsfoto’s
Stel: ik maak tijdens 4 uur fotografie bij jullie bedrijf 500 foto’s. Dan wil ik graag alle goede foto’s aan jullie leveren. Maar niet al die 500 foto’s zijn goed. Sterker nog; er zit best wat “rotzooi” tussen. Foto’s waarbij mensen praten of hun ogen dicht hebben bijvoorbeeld. Van elk punt op de fotografie briefing zal ik tientallen foto’s maken. Ik wil namelijk zeker zijn dat er een paar goede foto’s per fotografie wens tussen zitten. Zodra ik alle 500 foto’s op mijn pc heb gezet begint het editen. Alle foto’s die niet goed zijn delete ik. Meestal houd ik ongeveer 35-40% van de foto’s over. Die bewerk ik allemaal en lever ik gebruiksklaar aan.
Foto’s voor op jullie bedrijfswebsite
Ik kan alle foto’s in verschillende formaten aanleveren. Overigens is een foto zelden gelijk geschikt voor online publicatie op jullie website. Op een website wil je namelijk foto’s op 100% laten zien. Op die manier haal je wat kwaliteit betref het maximale uit een foto, terwijl de kb’s laag blijven. Je zal dus waarschijnlijk het formaat van de aangeleverde foto’s moeten aanpassen zodat die perfect past op jullie website. Veel voorbeelden van foto’s voor websites kun je hier bekijken: foto’s voor op de website. Voor Frankwatching heb ik een artikel geschreven die uitlegt hoe je foto’s goed kan inzetten op jullie website. Lees dat artikel hier: Hoe groot moeten je websitefoto’s zijn?
Werkwijze voor een opdracht voor een bedrijfsreportage
Mijn manier van werken voor fotografie kun je ook hier bekijken: Opdrachtfotografie werkwijze. Op die pagina staan ook gelijk links naar blogs. Meer informatie over bedrijfsfotografie kun je het beste lezen op deze pagina: Informatie over bedrijfsfotografie
Reclamebeeld.nl info@reclamebeeld.nl 06-51520360
Van der Duynstraat 143
2515 NJ Den Haag