Waarom zijn professionele fotografen zo duur?
“We willen een professionele fotograaf, een goeie!” werd er tijdens het overleg enthousiast geroepen. Nu staar je gelaten naar de offerte. Het portfolio waar je zo van onder de indruk was, verdwijnt naar de achtergrond. Waarom is het toch zo duur om een goede bedrijfsfotograaf in te huren?
Zo’n gekke gedachte is het niet; zelf een paar foto’s schieten met de digitale spiegelreflex van thuis of van kantoor is zo gedaan en het is bovendien een stuk goedkoper. En was Piet of Marie van afdeling X/Y/Z geen fanatieke hobbyfotograaf? Kan hij of zij niet…? Maar ja, dan zijn de beelden het toch weer nét niet.
Een blik op het alternatief. Tóch een bedrijfsfotograaf inschakelen. Is dat duur? Dat hangt er van af wat je ervoor krijgt! Laten we daar dus eens naar kijken.
Hoe wil je gezien worden?
De keuzes die je maakt voor welke foto’s je gebruikt in jouw communicatie-uitingen, zeggen iets over jouw bedrijf. Onscherpe foto’s, slechte belichting, een matige compositie, of een rommelige achtergrond komen slordig over en tonen een gebrek aan oog voor detail. Professionele foto’s geven jouw bedrijf daarentegen een professionele uitstraling. Daarnaast is een professionele fotograaf in staat om de verhalen, de waarden en de diensten of producten van je bedrijf te vertalen naar unieke onderscheidende beelden. Hoe wil jouw organisatie gezien worden?
Professionele bedrijfsfotografie is meer dan alleen fotograferen
Een volle dag fotografie houdt meer in dan acht uur werk op locatie. Voorafgaand aan de shootdag heb ik veelvuldig contact met mijn contactpersoon op locatie. Ik stel vragen, zodat ik jullie organisatie goed leer kennen. Ook geef ik informatie, zoals linkjes naar relevante blogs op mijn website. Zo kan ik met jullie meedenken en interessante ideeën aandragen. Daarnaast maken we vaak samen al een planning, zodat alles op de dag zelf efficiënt verloopt en iedereen is voorbereid.
Na afloop van de shoot volgt de nabewerking van de foto’s. Afhankelijk van de shoot kom ik na een volle dag fotograferen thuis met 600 – 900 foto’s die ik stuk voor stuk bekijk en beoordeel. Ik delete ongeveer 60% – 70% van de foto’s en met de overige foto’s ga ik aan de slag met kleurbewerking en eventueel bijsnijden. Met de nabewerking ben ik grofweg evenveel tijd bezig als het fotograferen zelf. Al met al ben ik dus voor een volle dag fotografie al snel 16 tot 20 uur bezig.
Hoeveel uren is fulltime?
Voor het berekenen van een gezond uurtarief is het van belang dat je een goed inzicht hebt in de uren die je gemiddeld per week/maand kan factureren. Omdat ik al sinds 2008 beroepsfotograaf ben weet ik uit ervaring dat ik gemiddeld per jaar ongeveer 10 tot 15 uur per week kan declareren. En dat gedurende 45 weken per jaar. Ziekte, verplichte vrije dagen en vakanties zijn een reëel tijdsbesteding. Iemand in loondienst die 36/38/40 uur (per CAO verschillend) fulltime werkt maakt ook geen 40 uur x 52 weken= 2080 uren per jaar. De overheid gaat uit van 1720 uren als je fulltime werkt (zie https://www.uitvoeringvanbeleidszw.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/vraag-27-werkbare-uren ) Die 1720 uren gedeeld door 45 weken is 38,22 uren per week.
Facturabele uren van een beroepsfotograaf
De facturabele uren die een beroepsfotograaf maakt (voor mij dus 10 a 15 uur per week) is niet al te veel. Dit komt omdat er veel concurrentie is. Er zijn in Nederland bijzonder veel fotografen. En als het aanbod van een dienst groter is dan de vraag dan heeft dat gevolgen voor de declarabele uren. Ik zou graag 25 uren per week factureren, maar de realiteit is dat ik gemiddeld niet meer dan 10-15 uur per week kan declareren aan opdrachtgevers. Die uren bestaan uit al mijn uren die ik in een opdracht stop, dus reistijd, fotografie tijd en de tijd die ik nodig heb om alle beelden goed aan te leveren. De overige tijd (ik werk zeker fulltime) besteed ik oa. aan dingen waardoor mijn kansen verhogen om werk te krijgen. Dus het onderhouden van mijn portfolio’s, mijn 5 websites en bijvoorbeeld het schrijven van blogs en gastblogs. Ook schrijf ik voor fotomagazine DigiFoto Pro.
Als ik bv 12 uur x 45 weken kan werken in een jaar en die uren gemiddeld afreken voor 85,- dan heb ik een bruto omzet van 45.900. Daar gaan alle loonkosten, verzekeringen, afschrijvingen van apparatuur, lidmaatschappen, marketingkosten en alle overige bedrijfskosten nog vanaf.
Als je met 10 a 15 facturabele uren dus mikt op een modaal inkomen dan moet je wel een normaal zzp uurtarief hanteren, en daar niet onder gaan werken. Dat is waarom ik als fotograaf niet voor 50 of 60 euro per foto of per uur kan werken. Even snel een foto maken voor 60 euro kan dus financieel gewoon niet. Toch doen veel fotografen dat wel. Maar dat zijn dan ook de fotografen die vaak financieel afhankelijk zijn van hun partner. Zie ook de kop “rondkomen van je werk” op deze pagina: Monitor Freelancers en media 2023-jaaromzet stijgt kan inflatie niet bijbenen.
Voorbeelden goede bedrijfsfotografie
Overal op het internet tref je voorbeelden aan van minder goede bedrijfsfotografie. Goede fotografie is echter ook volop aanwezig. Relevante voorbeelden op deze site tref je aan op de meeste pagina’s. Een goed vertrek punt is deze pagina: Bedrijfsfotografie per sector, hier tref je voorbeelden aan binnen verschillende sectoren zodat je zelf kunt klikken op de meest relevante pagina’s.
Vakwerk
Een professionele bedrijfsfotograaf investeert in professionele apparatuur van tienduizenden Euro’s. Denk aan camera’s, lenzen, accu’s, filters, lampen, geheugenkaarten, flitsers, statieven, reflectieschermen, soft boxes, etc. Deze apparatuur moet ook worden onderhouden, af en toe worden vervangen, en verzekerd zijn.
De professionele apparatuur alleen maakt nog geen goede foto. Als professionele bedrijfsfotograaf investeer ik ook in vakkennis en maak ik al 30 jaar foto’s met een spiegelreflex camera. Sinds 2008 als fulltime beroepsfotograaf.
Een professionele fotograaf is ook ondernemer
Een professionele bedrijfsfotograaf heeft dus geïnvesteerd in materiaal en vele vlieguren gemaakt. Net als de meeste andere freelancers is een beroepsfotograaf zeker niet veertig uur per week facturabel. We besteden tijd aan het binnenhalen van nieuwe opdrachten, administratie, marketing, communicatie, social media en het up-to-date houden van websites. Daarnaast hebben freelancers niet alle voorzieningen die mensen in loondienst hebben. Een deel van het inkomen zetten we opzij om te sparen voor pensioen en voor eventuele (periodes van) arbeidsongeschiktheid.
Uurtarief van een fotograaf
Een beroepsfotograaf denkt goed na over haar/zijn uurtarief. Op deze pagina tref je een link aan naar een excel bestand dat helpt om een gezond uurtarief te berekenen: https://www.dupho.nl/kennisbank-ondernemen/marketing/prijs/hoe-bereken-ik-een-uurtarief
Al met al kost goede bedrijfsfotografie geld, maar duur is het niet! Het is namelijk een investering in foto’s die je jarenlang in elke communicatie uiting kunt gebruiken.
Bedrijfsfotografie laten maken? Zelf doen of een (bedrijfs)fotograaf inhuren?
Ik dit blog artikel ga ik in op het (laten) maken van bedrijfsfotografie: Bedrijfsfotograaf inhuren.
Heb je een fotografie opdracht in gedachten en wil je weten wat de kosten zijn? Neem contact op!
Reclamebeeld.nl info@reclamebeeld.nl 06-51520360
Van der Duynstraat 143
2515 NJ Den Haag