Zes tips voor meer publiciteit van je persbericht

publiciteit van je persbericht
Foto: Wilmar Dik

Bedrijven die in het nieuws komen worden vaker vertrouwd, hebben beter bezochte websites en groeien daardoor sneller. Toch lijkt het realiseren van gratis media-aandacht voor veel bedrijven nog een uitdaging. Hoe zorg je dat je persbericht wordt gepubliceerd?

Dit gastblog met 6 tips is geschreven door Aaron Mirck. Hij is senior PR-consultant en founder van de handige PR-tool Presscloud. Mijn gastblog op de site van Presscloud kun je hier lezen: “7 tips voor persfoto’s bij een persbericht“. Voorbeelden van mijn persfotografie staan op deze pagina: Persfotografie.

1: Vraag je af: is dit nieuws

Onthoud dat je journalisten niet kan paaien met een verhaal over hoe geweldig jouw organisatie is, maar wel met onderscheidende nieuwsfeiten, kennis of inzichten. Stel jezelf dus de vraag: is dit echt nieuws?

Wat is nieuws? Deze checklist helpt je op weg. Is jouw idee iets…

  • Dat afwijkt van het gewone?
  • Dat niet commercieel is?
  • Dat een probleem agendeert?
  • Dat impact heeft op Nederland of een bepaalde industrie?
  • Dat herkenbaar is voor de lezers?
  • Waar lezers op zullen klikken?
  • Dat inspeelt op de tijdgeest – bijvoorbeeld inhaakt op iets wat je in het nieuws ziet?

2: Maak een goed persbericht

Onderzoek wijst uit dat maar drie op de tien persberichten geplaatst worden als artikel. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je ervoor kan zorgen dat je persbericht wel gelezen en gepubliceerd wordt door journalisten. Dat doe je door deze tips voor persberichten te volgen:

  • Vermijd commerciële woorden (zoals beste, uniek, goedkoopste);
  • Zet het nieuws in de headline;
  • Zorg dat alle belangrijke informatie in de intro te vinden is. Beantwoord daarin de vragen: wie, wat, waar, hoe en waarom?
  • Vraag jezelf af: zouden mensen klikken op deze headline?

3: Wees kritisch op je perslijst

Een goed persbericht is het halve werk. Een goede perslijst zorgt ervoor dat het bericht ook echt geplaatst wordt. Een lange perslijst is niet altijd beter. Stel jezelf altijd de vraag of dit nieuws echt relevant is voor dit medium. Hebben journalisten vaker over dit onderwerp geschreven? Is het iets wat ze mogelijk interessant kunnen vinden? We hebben een uitgebreid artikel geschreven over de manier waarop je het beste persberichten kan versturen.

4: Wees geduldig

Omgaan met journalisten is een beetje als daten met diva’s. Je relatie met de pers is namelijk compleet ongelijkwaardig. Journalisten kunnen over elk onderwerp schrijven wat ze willen, maar jij wil dat ze over jouw merk schrijven. Daarom is het nodig om geduldig te blijven en journalisten niet op te jagen. Stuur een persbericht uit aan het begin van de week, zodat de kans op publicatie het grootst is. Wacht daarna een week tot je weer een bericht naar een journalist stuurt.

5: Haal meer uit je persbericht

Wist je dat één bericht voor meerdere media interessant kan zijn? Het enige wat je moet doen is zorgen dat het ook door andere journalisten herkend wordt als interessante content. Dat hoeft niet moeilijk te zijn: door de headline en intro van het persbericht om te schrijven voor een andere doelgroep, haal je veel meer rendement uit je persbericht. Vaak is een bericht namelijk voor meer dan een doelgroep interessant.

6: Maak het jezelf makkelijk

Technologie kan het verschil maken. Handige PR-tools, zoals die van Presscloud, stellen je in staat om met nog meer gemak een PR-campagne op te zetten. Op onderstaande afbeelding zie je een schermafbeelding van Presscloud.

Zo stel je in een keer een goede perslijst op, kan je een persbericht laten schrijven door een deskundige PR-freelancer en leer je alles over PR wat je moet weten. Hierdoor kan je zelf publiciteit scoren en hoef je niet meer te adverteren om toch op te vallen.

Tot slot: Smaakte deze PR-tips naar meer? Kijk dan op de PR-Academy van Presscloud, hier vind je tal van tips. Ook een handige webinar, whitepaper, podcasts en Do-It-Yourself boek over PR helpen je op weg!

Als je een opdracht voor persfotografie wil bespreken, of tarieven of een offerte wil aanvragen, stuur dan even een email of bel mij. Tot snel!

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag