Waarom echte fotografie sterker is dan AI-plaatjes en stockfoto’s

Ai kan mooie plaatjes maken, zoals bovenstaande afbeelding. De belichting kan kloppen en de kleuren kunnen prachtig zijn. Maar ze dragen geen context of waarheid met zich mee. En dat kan best belangrijk zijn.

Een oproep “kom werken bij ons” met een Ai plaatje gaat sollicitanten niet laten zien hoe het echt is om bij die partij te werken. Ai afbeeldingen (en vaak ook stockfoto’s) laten niet de waarheid zien. Je ziet een perfecte glimlach van een perfect mens, een medewerker die onnatuurlijk in de camera kijkt, of een gezicht of hand dat nét niet klopt. Als fotograaf herken je die fouten meestal wel. Maar veel kijkers voelen het ook. Het resultaat: de boodschap mist doel en de geloofwaardigheid krijgt een deuk. Ze kunnen de kijker ook een gevoel van twijfel geven.

Voor- en nadelen van stockfoto’s en Ai-beelden

Stockfoto’s en Ai-plaatjes hebben een paar voordelen: ze zijn snel en goedkoop beschikbaar. Maar daar houden de voordelen meestal ook op. Ai plaatjes en vaak ook stockfoto’s laten een verzonnen waarheid zien. Je kan Ai plaatjes genereren of stockbeelden inkopen van knappe lachende medewerkers die serieus aan het werk zijn. Maar bij stockfoto’s zijn het niet jullie medewerkers. En bij Ai plaatjes zijn het überhaupt geen echte mensen en locaties. Het voelt al snel nep.

Ai afbeelding of fotografie gebruiken?

Deze afbeelding (zie bron en post) zag ik op LinkedIn en werd gebruikt bij het werven van personeel door het AD in Rotterdam. Laten zien hoe het is om ergens te werken doe je niet met een Ai afbeelding. Gelukkig voor die man met blauwe trui bestaat zijn hand met 4 vingers ook niet. Software kan indrukwekkende beelden genereren, maar het blijft een interpretatie van een computer. Een fantasie.

Bij deze bovenstaande afbeelding stond overigens al: “Oh en dat plaatje hieronder? Dat is puur om je aandacht te krijgen en omdat plaatjes op LinkedIn werken. Uiteraard met AI gegenereerd op basis van de vacaturetekst. Dat uitzicht hebben we helaas niet (maar onze locatie is top) en de chaos aan snoeren en mokken op het bureau klopt wel.”

Wat is het doel van een afbeelding?

De kern van goede communicatie is vertrouwen. Een echte foto kan daarbij snel extra informatie geven. Een foto kan een boodschap ondersteunen doordat mensen voelen dat de foto echt is. Het laat de werkelijkheid zien. Hoe een organisatie er écht uitziet, wie er werkt, hoe de afdeling of bedrijfskeuken eruitziet. Wil je een afbeelding bij een bericht en maakt het niet uit wat die afbeelding is dan is Ai een goede optie. Vaak is dat gebruik een gemiste kans want mensen kijken meestal eerder naar een afbeelding dan dat men gaat lezen. Wil je dat je doelgroep je bericht gaat lezen met het gevoel dat een Ai plaatje net heeft opgewekt? Als een afbeelding niet meer is dan een bij elkaar geraapt groepje pixels dan heb je een goede kans dat je het doel volledig mist. Hoe mooi ook, Ai blijft een fictieve constructie van pixels.

Wil je met beelden informatie overbrengen?

Als het doel is om extra informatie aan een doelgroep te geven dan werken Ai plaatjes en stockfoto’s vaak niet. Stockfoto’s zijn gemaakt om zo vaak als mogelijk verkocht te kunnen worden. Authentiek zijn stockfoto’s en Ai plaatjes niet, en juist met authentieke beelden kun je goed en geloofwaardig informatie overbrengen.

Echte fotografie legt vast wat er is. Natuurlijk is er regie, stijl van een fotograaf, licht, compositie en sfeer. Maar de mensen die op de foto staan zijn echt en kunnen echte personeelsleden zijn op een echt kantoor. En dat is wel van belang als het bijvoorbeeld gaat om beeld voor gebruik in arbeidsmarktcommunicatie of bij journalistieke producties.

Maar ook producten of diensten komen authentiek over als je daar echte foto’s van laat zien. Bij foto’s zijn de mensen echt en die pot jam ook. Die herkenning maakt dat de kijkers zich verbonden voelen met de boodschap. Een doelgroep die een situatie in beeld herkent is sneller geneigd open te staan voor de boodschap.

Partijen die echt belang hechten aan goede communicatie met hun doelgroep zullen niet zo snel een Ai of stock plaatje bij een boodschap plaatsen. Doen ze dat wel dan is het laten zien van de realiteit niet belangrijk genoeg voor ze. Als fotograaf kun je je afvragen of partijen die vaak Ai of stockfoto’s gebruiken het belang van echte fotografie op een juiste waarde inschatten. Daarom leg ik online nog weleens uit waarom Ai beelden niet alleen esthetisch tekortschieten, maar ook inhoudelijk vaak het doel missen.

Meestal heeft een dergelijk bericht iets van deze punten:

Een foto informeert
Het doel van beeld is meestal om mensen te informeren. Een foto laat zien hoe een locatie, dienst of product eruitziet. Een Ai-plaatje kan informatie geven, maar is die betrouwbaar en correct? Was het teveel moeite om van een echte foto gebruik te maken?

Vertrouwen en geloofwaardigheid
Laat zien dat stock of Ai plaatjes juist wantrouwen kan oproepen. Mensen hebben snel door wanneer een beeld niet klopt met de werkelijkheid.

Unieke meerwaarde
Een foto die je als fotograaf maakt, is uniek. Het toont gegarandeerd echte mensen, locaties, producten en situaties. Met goede foto’s geef je je doelgroep geen illusies.

Langdurige waarde
Goede fotografie is een investering. Foto’s die echt en herkenbaar zijn, kunnen jarenlang gebruikt worden in communicatie. Stockfoto’s en Ai-plaatjes hebben vaak een korte houdbaarheid. Ook blijken ze nog wel eens onjuist. Hoe komt het over voor de merkbeleving als iemand ziet dat een “mens” op een plaatje in jullie post/blog/website 3 handen heeft?

Dit plaatje (zie bron) werd gebruikt voor een oproep van een Gemeente in Drenthe. Die zochten een content manager, maar vast niet iemand met 3 handen. Het zou wel handig zijn.

Illusie van Ai of realiteit van een foto?

Is het goed en waarheidsgetrouw informeren van een doelgroep je zoveel waard dat alleen Ai en stock plaatjes binnen een budget passen? Of wil je mensen eerlijk informeren en mag dat iets meer kosten?

Als fotograaf kun je partijen op een humoristische manier uitleggen dat een Ai-plaatje geen waarheid is. Dat kan van belang zijn voor ons vak, maar vooral voor het publiek. Want uiteindelijk willen we allemaal graag goed en eerlijk worden geïnformeerd over diensten en producten die we belangrijk vinden. Waarom zou je als producent of leverancier van een product of dienst gebruikmaken van fictie? Is je product of dienst niet gewoon de waarheid waard?

Het lijkt mij heerlijk om dit artikel over 30 jaar nog eens terug te lezen. Maar zelfs als in de toekomst de Ai afbeeldingen beter worden is het nog steeds niet de realiteit.

Dit artikel heb ik geschreven voor fotografen. Wellicht dat ik het ook herschrijf voor andere doelgroepen. Meer interessante informatie kun je als fotograaf hier vinden: Informatie voor fotografen.


fotograaf voor bedrijfsfotografie van personeel                                   echte fotografie of Ai                              
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag


Voorbeelden van echte fotografie:




  • fotograaf voor personeelswerving fotografie
  • fotografie voor werken bij website Arbeidsmarkt werving
  • fotografie voor hr wervingscompagne Arbeidsmarkt werving fotos
  • wervingscampagne fotos voor HR
  • fotografie voor hr wervingscompagne Arbeidsmarkt werving fotos
  • fotografie voor arbeidsmarkt recruitment
  • recruitment fotoshoot op kantoor
  • arbeidsmarkt recruitmentfotografie op kantoor
  • arbeidsmarkt foto recruitment
  • portretfoto voor recruitment
  • recruitment foto campagne
  • arbeidsmarkt fotografie recruitment
  • werving van personeel fotografie arbeidsmarkt
  • werving personeel fotografie arbeidsmarkt
  • foto voor arbeidsmarkt communicatie
  • bedrijfsfotografie eindhoven airport
  • werving personeel airport
  • foto voor werving personeel
  • foto voor werken bij website arbeidsmarkt
  • arbeidscommunicatie fotos
  • arbeidsmarktcommunicatie airport
  • werving personeel arbeidsmarkt
  • foto personeelswerving
  • personeelswerving fotograaf
  • fotografie arbeidsmarkt werving personeel
  • werken in de zorg foto
  • foto werken bij zorginstelling
  • installatie interieur techniek fotografie
  • monteurs aan het werk foto
  • fotos van monteurs
  • zakelijke fotografie
  • groothandel techniek installatie
  • 191216Euro-Index-Wilmar-060-LR
  • 191216Euro-Index-Wilmar-084-LR
  • reportage fotografie personeel
  • 191028G4S-Almere-Wilmar-134
  • 191028G4S-Almere-Wilmar-188
  • 191028G4S-Almere-Wilmar-174
  • arbeidsmarktcommunicatie-foto
  • 190627-30
  • 181105-SER-scholing-WilmarD
  • 181114-Voedselbank-W-37
  • 190619-Wilmar-008
  • 190619-Wilmar-060
  • 191216Euro-Index-Wilmar-030-LR
  • 180613-zorg fotografie-042
  • 180613-zorg fotografie-bewoners-027
  • 180613-zorg fotografie-bewoners-028
  • 190612-Fleurop-WilmarDik-25
  • 180827-G4Scash-WilmarDik-22
  • rioolrenovatie foto bedrijfsfotograaf
  • 180921-Rijnland-Wilmar-21
  • fotoshoot consumenten