Stockfotografie voor marketing

Stockfotografie voor marketing gebruiken of niet?

We zien iedere dag stockfoto’s voorbij komen bij marketing uitingen via diverse (social) media kanalen. Meestal zijn het goed uitgekozen foto’s die mooi bij de boodschap van een dergelijk bericht passen. Er is echter ook een keerzijde aan het gebruik van stockfoto’s bij je marketing.

Het gebruik van foto’s in media

Veel foto’s die je voorbij ziet komen in de media zijn gemaakt met telefoons. Vaak zijn dit geen foto’s van hele goede kwaliteit, waardoor je als bedrijf niet de beste reclame maakt. Omdat er geen beroepsfotograaf aanwezig is, wordt hier soms toch voor gekozen. Met stockfotografie heb je dan immers een professionele foto die maar een paar euro kost en vervolgens geplaatst kan worden bij een artikel of media uiting.

Een stockfoto kun je simpel gezegd bemachtigen op 3 manieren:

Gratis stockfoto websites: Realiseer je dat de foto’s die hierop staan waarschijnlijk duizenden keren zijn gebruikt en dus verre van origineel zijn. Daarnaast is het de vraag of deze stockfoto’s ook écht gratis zouden moeten zijn. Het is namelijk best vreemd dat sommige foto’s via Shutterstock worden verkocht, terwijl diezelfde foto’s via een andere website ook gratis te downloaden zijn.

Stockfotografie voor marketing

Royalty free (RF): Dit zijn foto’s die je onbeperkt mag gebruiken en welke vaak voor een bijzonder laag bedrag worden verrekend. Er wordt niet bijgehouden waar een foto vervolgens voor gebruikt wordt.

Right managed (RM): Deze foto’s worden afgerekend op basis van het specifieke gebruik. Deze moet je opgeven bij de aanschaf van de beelden. Deze foto’s kosten niet zomaar een paar euro per stuk, maar beginnen bij enkele tientjes en kunnen soms duizenden euro’s kosten.

Het voordeel van RM ten opzicht van RF stockfotografie is dat de gebruiksrechten van de foto’s exclusief afgekocht kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld voor een specifieke doelgroep en over een bepaalde tijd. Dit is mogelijk omdat in het verleden ook geregistreerd is waar en hoe de foto’s zijn gebruikt.

Stockfotografie bij een marketing uiting

Stockfoto’s zijn verre van uniek, daar zit het grote nadeel van deze foto’s. Bij een marketing uiting van een bedrijf wil je als marcom manager dat de foto’s perfect aansluiten bij het verhaal. Stockfoto’s worden gemaakt om zo vaak mogelijk verkocht te worden en zijn dus bijzonder algemeen. Hierdoor is een stockfoto totaal niet representatief voor jouw bedrijf en laat het niet de unieke kanten zien die juist naar voren zouden moeten komen.

Het zijn de details die bij een potentiële klant herkenbaarheid teweeg brengen; een pak Brinta op de ontbijttafel, een Volkskrant of Telegraaf op tafel of een AH bonus sticker op een pak macaroni. Deze details zul je op een stockfoto echter niet tegen komen.

De beelden die je gebruikt, moeten klanten duidelijk maken dat het bedrijf betrouwbaar en uniek is. Stockfoto’s kunnen daarbij twijfel opwekken. Als er geen ‘echte’ foto’s zijn van het bedrijf, in hoeverre kunnen klanten dan vertrouwen op de diensten van het bedrijf? Zo zal een stockfoto bij een positief klantverhaal de geloofwaardigheid van de recensie flink omlaag halen.

klantverhaal Stockfotos voor marketing

Als marcom manager is het ook goed om jezelf af te vragen wat de gevolgen zijn als jullie concurrent eventueel dezelfde foto zal gebruiken. Wat als zij dezelfde foto plaatsen en daarbij net de boodschap en het verhaal wat aanpassen? Dit zou je merk-identiteit flink kunnen schaden.

Klantverhaal fotografie op mijn website: https://www.reclamebeeld.nl/klantenverhaal-fotografie/

Naast het gebruik van stockfotografie in een marketing uiting, is het ook niet handig om stockfoto’s te gebruiken bij arbeidsmarktcommunicatie. Daarover meer in dit blog: https://www.beeldvoorarbeidsmarktcommunicatie.nl/stop-met-nietszeggende-stockfotos-bij-jouw-arbeidsmarktcommunicatie/

Fotografie in opdracht

Het laten maken van foto’s die passen bij je marketing uitingen, zorgt ervoor dat jouw bedrijf wél uniek en betrouwbaar in beeld komt. Daarnaast loop je geen enkele kans meer dat concurrenten bijvoorbeeld met een zelfde foto andere reclame campagne maken.

Mogelijk relevante blogs: https://www.reclamebeeld.nl/hoe-kun-je-een-bedrijfsfotoshoot-voorbereiden/

Conclusie voor gebruik van stockfotografie

Vraag je bij elk gebruik van een stockfoto af of het erg is dat je grootste concurrent die foto ook zou kunnen gebruiken met een ander verhaal erbij. Realiseer je ook dat de stockfoto die je wilt gebruiken verre van authentiek is en deze helaas weinig toevoegt aan het verhaal dat je vertelt.

Mocht je een keer een bedrijfsfotoshoot willen in plannen? Neem contact op:
                                                                  
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  
 

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag