stockfotografie voor marketing

Stockfotografie voor marketing gebruiken of niet?

We zien iedere dag stockfoto’s voorbij komen bij marketing uitingen via diverse (social) media kanalen. Meestal zijn het goed uitgekozen foto’s die mooi bij de boodschap van een dergelijk bericht passen. Er is echter ook een keerzijde aan het gebruik van stockfoto’s bij je marketing. En dat heeft te maken met de geloofwaardigheid. Stockfoto’s stralen namelijk niet bepaald uit dat een dergelijke foto betrekking heeft op jullie verhaal.

Bekijk bovenstaande foto maar eens. Links is de website van het ANP (ja echt!). Die zegt oa. dat Frans gekozen heeft voor hun Connect complete + expert support pakket. Maar dat klopt niet helemaal. Frans is namelijk niet Frans maar een man op een foto die wereldwijd heel veel gepubliceerd is.

Voorbeeld van het gebruik van stockfoto’s bij een marketing uiting van het ANP

Een mooi Nederlands voorbeeld van stockfoto’s die worden gebruikt bij een marketing uiting:

In de openingsfoto van dit artikel kun je zien dat Frans een bijzonder populair stockfotografie model is. Natasha, Frans en Laura zijn geen klanten van het ANP. En heten ook vast geen Natasha, Frans en Laura. Onder de foto’s (op de pagina https://connect.anp.nl/tarieven – onderaan die pagina) staat: “Deze cases zijn gebaseerd op echte klanten, maar zijn geen garantie op resultaten”.

Dus toch wel gebaseerd op echte klanten? Bedoelt het ANP wellicht dat ze klanten hebben, en dat een paar van die klanten vast wel Laura, Frans en/of Natasha heten? Vonden ze het lastig om echte klantverhalen met echte foto’s van echte klanten te maken? Wellicht was dat voor het ANP te lastig. Of willen ze zelf graag het voorbeeld geven dat je overal prima stockfoto’s kan gebruiken? Zelfs voor hun eigen marketing doeleinden.

Het is heel makkelijk en voordelig om stockfoto’s te gebruiken. Maar je doelgroep vertellen dat de mooie mensen op die stockfoto’s voor jullie hebben gekozen hebben klopt gewoon niet. Als het ANP gewoon echte foto’s van echte klanten had geplaatst was dat denk ik een stuk beter geweest. In ieder geval een stuk geloofwaardiger.

Het gebruik van foto’s in communicatie uitingen

Veel foto’s die je voorbij ziet komen in de communicatie uitingen zijn gemaakt met telefoons. Vaak zijn dit geen foto’s van hele goede kwaliteit, waardoor je als bedrijf niet de beste reclame maakt. Omdat er geen beroepsfotograaf aanwezig is, wordt hier soms toch voor gekozen. Met stockfotografie heb je dan immers een professionele foto die maar een paar euro kost en vervolgens geplaatst kan worden bij een artikel of media uiting.

Een stockfoto kun je simpel gezegd bemachtigen op 3 manieren:

Gratis stockfoto websites: Realiseer je dat de foto’s die hierop staan waarschijnlijk duizenden keren zijn gebruikt en dus verre van origineel zijn. Daarnaast is het de vraag of deze stockfoto’s ook écht gratis zouden moeten zijn. Het is namelijk best vreemd dat sommige foto’s via Shutterstock worden verkocht, terwijl diezelfde foto’s via een andere website ook gratis te downloaden zijn.

Stockfotografie voor marketing

Royalty free (RF): Dit zijn foto’s die je onbeperkt mag gebruiken en welke vaak voor een bijzonder laag bedrag worden verrekend. Er wordt niet bijgehouden waar een foto vervolgens voor gebruikt wordt.

Right managed (RM): Deze foto’s worden afgerekend op basis van het specifieke gebruik. Deze moet je opgeven bij de aanschaf van de beelden. Deze foto’s kosten niet zomaar een paar euro per stuk, maar beginnen bij enkele tientjes en kunnen soms duizenden euro’s kosten.

Het voordeel van RM ten opzicht van RF stockfotografie is dat de gebruiksrechten van de foto’s exclusief afgekocht kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld voor een specifieke doelgroep en over een bepaalde tijd. Dit is mogelijk omdat in het verleden ook geregistreerd is waar en hoe de foto’s zijn gebruikt.

Goede voorbeelden van klantenverhaal fotografie kun je op deze pagina bekijken: ttps://www.reclamebeeld.nl/klantenverhaal-fotografie/

Stockfotografie bij een marketing uiting

Stockfoto’s zijn verre van uniek, daar zit het grote nadeel van deze foto’s. Bij een marketing uiting van een bedrijf wil je als marcom manager dat de foto’s perfect aansluiten bij het verhaal. Stockfoto’s worden gemaakt om zo vaak mogelijk verkocht te worden en zijn dus bijzonder algemeen. Hierdoor is een stockfoto totaal niet representatief voor jouw bedrijf en laat het niet de unieke kanten zien die juist naar voren zouden moeten komen.

Een stockplaatje gebruiken op de contact pagina van je website van een mooie dame met een telefoon in haar hand? Het kan best, maar echt betrouwbaar kom je dan als bedrijf niet over. Stel: je bezoekt een bedrijf om mee te gaan samenwerken. Je doet wat research, bekijkt de website en wat LinkedIn pagina’s. Na het bezoek van dit bedrijf realiseer je je dat de werkelijkheid niet overeenkomt met het beeld dat je van dit bedrijf online kreeg. Hoe komt dat op jou over?

Het zijn de details die bij een potentiële klant herkenbaarheid teweeg brengen; een pak Brinta op de ontbijttafel, een Volkskrant of Telegraaf op tafel of een AH bonus sticker op een pak macaroni. Deze details ontbreken op een stockfoto. Daarmee mis je de kans om authentiek richting je doelgroep te communiceren.

De beelden die je gebruikt, moeten klanten duidelijk maken dat het bedrijf betrouwbaar en uniek is. Stockfoto’s kunnen daarbij twijfel opwekken. Als er geen ‘echte’ foto’s zijn van het bedrijf, in hoeverre kunnen klanten dan vertrouwen op de diensten van het bedrijf? Zo zal een stockfoto bij een positief klantverhaal de geloofwaardigheid van de recensie flink omlaag halen.

klantverhaal Stockfotos voor marketing

Als marcom manager is het ook goed om jezelf af te vragen wat de gevolgen zijn als jullie concurrent eventueel dezelfde foto zal gebruiken. Wat als zij dezelfde foto plaatsen en daarbij net de boodschap en het verhaal wat aanpassen? Dit zou je merk-identiteit flink kunnen schaden. Een ander gevaar bij het gebruik van stockfoto’s is dat je net niet het juiste communiceerd. Je wil graag als expert over komen. Maar veel stockfoto’s zijn net niet goed genoeg, zijn oud of kloppen niet (meer). Als je echt een specialist bent dan weet je dat. Maar als je nieuw in een bepaalde markt bent dan zou het maar zo kunnen dat je dat niet ziet. Deze mogelijke fouten kun je voorkomen door echte foto’s te maken van echte (klanten) situaties.

Conclusie voor gebruik van stockfoto’s bij marcom uitingen

Als je veel stockfotografie gebruikt dan straal je uit dat je het gebruik van fotografie niet echt belangrijk vindt. Ondanks dat er veel studies zijn dat het gebruik van beeld erg belangrijk is voor de beeldvorming. Met stockfotografie doe je je brand identity geen goed en mis je de kans om klanten juist te informeren. Ook laat je met het gebruik van stockfoto’s zien dat je niet echt een specialist bent op dat gebied. Want als je bedrijf zegt specialist te zijn in bijvoorbeeld reparaties van dure auto’s waarom gebruik je dan een stockfoto? Dan was het vast ook wel mogelijk om een foto te (laten) maken van jullie dienst.

stockfoto van fotograaf voor marketing

Vraag je bij elk gebruik van een stockfoto af of het erg is dat je grootste concurrent die foto ook zou kunnen gebruiken met een ander verhaal erbij. Realiseer je ook dat de stockfoto die je wilt gebruiken verre van authentiek is en deze helaas weinig toevoegt aan het verhaal dat je vertelt.

Naast het gebruik van stockfotografie in een marketing uiting, is het ook niet handig om stockfoto’s te gebruiken bij arbeidsmarktcommunicatie. Daarover meer in deze blogs: https://www.beeldvoorarbeidsmarktcommunicatie.nl/stop-met-nietszeggende-stockfotos-bij-jouw-arbeidsmarktcommunicatie/

Stockfotos voor vacatures.

Fotografie in opdracht

Het laten maken van foto’s die passen bij je marketing uitingen, zorgt ervoor dat jouw bedrijf wél uniek en betrouwbaar in beeld komt. Daarnaast loop je geen enkele kans meer dat concurrenten bijvoorbeeld met een zelfde foto andere reclame campagne maken.

Mogelijk relevante blogs: https://www.reclamebeeld.nl/hoe-kun-je-een-bedrijfsfotoshoot-voorbereiden/

Mocht je een keer een bedrijfsfotoshoot willen in plannen? Neem contact op:
                                                                  
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  
 

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag





  • personeel fotos Bedrijfsfotoreportage
  • reportage bedrijfsfotografie
  • hr fotografie personeel
  • arbeidsmarktcommunicatie foto van medewerkers
  • fotos van personeel portretfotogafie
  • fotografie van personeel portretfoto
  • reportage bedrijfsfotograaf
  • reportage fotografie bedrijf
  • bedrijfsfotografie fotoreportage techniek
  • Bedrijfsfotografie reportage
  • bedrijfsfotograaf fotos
  • bedrijfsfotografie kantoor pand
  • Bedrijfsfotoreportage bedrijfsfotografie
  • bedrijfsfotografie reportage
  • bedrijfsfotografie reportage foto
  • reportage fotogafie voor bedrijf
  • reportage bedrijfsfotos
  • bedrijfsfotos reportage
  • fotoreportage voor bedrijf
  • bedrijfsreportage nieuwbouw fotos
  • fotoreportage bedrijfsfotos
  • Bedrijfsfotoreportage werving personeel arbeidsmarkt
  • foto personeelswerving
  • foto voor arbeidsmarkt communicatie
  • bedrijfsfotografie eindhoven airport
  • werving personeel airport
  • fotografie arbeidsmarkt werving personeel
  • foto van werken arbeidsmarkt
  • Bedrijfsfotoreportage groothandel meettechniek installatie
  • fotoreportage bedrijf testinstrumenten
  • bedrijfsfotografie fotoreportage Rotterdam
  • bedrijfsfotografie reportage foto
  • test meetinstrumenten techniek fotografie
  • reportage fotografie personeel
  • bedrijfsfotograaf voor reportage
  • bedrijfsreportage fotografie
  • reportage bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie 220901
  • bedrijfsfotografie reportage
  • bedrijfspand foto
  • bedrijfsfotoreportage G4S
  • bedrijfsreportage fotograaf 211006
  • reportagefotografie fotograaf
  • fotoreportage voor bedrijf
  • fotoreportage bedrijf 211006
  • reportage bedrijfsfotografie 211006
  • fotografie voor bedrijf
  • bedrijfsfotoshoot 210901
  • bedrijfsfotograaf fotos
  • bedrijfsfotoshoot in amsterdam
  • bedrijfsfotografie fotograaf
  • bedrijfsfotografie kantoor
  • 201211-AQ-WilmarDik-42
  • Bedrijfsreportage G4S corona UV-c licht
  • Bedrijfsreportage G4S corona UV-c licht
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage ziekenhuis
  • bedrijfsfotoreportage ziekenhuis
  • fotoreportage voor bedrijf
  • bedrijfsfotoreportage
  • fotoreportage voor bedrijf
  • bedrijfsfotoreportage
  • Bedrijfsfotoreportage architectuur kantoor
  • Bedrijfsreportage kantoor
  • Bedrijfsreportage kantoor
  • Bedrijfsfotoreportage kantoor
  • bedrijfsfotoreportage bedrijfsfotograaf
  • bedrijfsfotoreportage bedrijfsfotograaf
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage bedrijfsfotograaf
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage
  • bedrijfsfotoreportage bedrijfsreportage fotografie
  • bedrijfsfotoreportage bedrijfsreportage fotografie
  • bedrijfsfotoreportage bedrijfsreportage fotografie
  • fotografie bedrijfsfotoreportage
  • fotografie bedrijfsfotoreportage
  • fotografie bedrijfsfotoreportage
  • fotografie bedrijfsfotoreportage
  • fotografie bedrijfsfotoreportage
  • 190612-Fleurop-WilmarDik-25
  • 190612-Fleurop-WilmarDik-12
  • 190524-ULC-WilmarDik-006
  • 190524-ULC-WilmarDik-008
  • 190524-ULC-WilmarDik-032
  • 181024-G4S-WilmarDik-38
  • 181024-G4S-WilmarDik-45
  • 181024-G4S-WilmarDik-19
  • 190524-ULC-WilmarDik-094
  • 190524-ULC-WilmarDik-082
  • 190524-ULC-WilmarDik-080
  • 190524-ULC-WilmarDik-052
  • 190328-riool-renovatie
  • riool-renovatie-fotografie
  • rioolrenovatie foto bedrijfsfotograaf
  • 181017-GMB-WilmarDik-050
  • 181017-GMB-WilmarDik-105
  • 181017-GMB-WilmarDik-100
  • 181017-GMB-WilmarDik-072