Beeldbewerking van foto's

Beeldbewerking van foto’s

Als beroepsfotograaf is beeldbewerking een belangrijk onderdeel van mijn werk. Nadat ik foto’s gemaakt heb, verwerk en bewerk ik deze. Ik begin daar altijd zo snel mogelijk mee. Mijn streven is om enkele dagen na de fotoshoot alle goede foto’s aan te leveren. Mijn doel is de mooiste beelden te leveren in een pixelformaat dat perfect past bij de behoefte van de opdrachtgever.

De beeldbewerking

De eerste stap, voorafgaand aan de beeldbewerking, bestaat uit het uitzoeken van de foto’s. Na een bedrijfsfotoshoot van een paar uur, kom ik thuis met honderden foto’s. Tijdens een congres maak ik soms wel 800 à 900 foto’s op een dag. Ik bekijk de foto’s stuk voor stuk en beslis per foto of ik dat beeld aanlever of delete. Meestal gooi ik zo’n 50-75% van de beelden weg. Foto’s waarvan ik zeker weet dat ze niet gebruikt zullen worden, delete ik. De reden hiervoor kan bijvoorbeeld zijn dat de foto technisch niet goed is, of dat mensen niet mooi op de foto staan.

Daarna ga ik aan de slag met de beeldbewerking van de uitgekozen foto’s. Het optimaliseren van een foto bestaat bijvoorbeeld uit het aanpassen van het contrast, de kleur, de witbalans en de curves. Ook kan een foto worden bijgesneden waardoor er een sterkere compositie ontstaat. Door beeldbewerking ontstaat de -naar mijn smaak- meest ideale output van een foto. Omdat ik alleen de allerbeste beelden naar buiten wil brengen, lever ik geen bronbestanden aan, maar alleen bewerkte foto’s. Alle foto’s die ik aanlever, zijn direct klaar voor gebruik

Fotoformaten: Hoe groot moeten de foto’s zijn?

Voorafgaand aan een fotoshoot heb ik overleg met de opdrachtgever. We bespreken dan waarvoor de foto’s gebruikt zullen worden. Er is een ideale afmeting voor iedere soort gebruik van een foto. Zo is een foto voor social media bijvoorbeeld een stuk kleiner dan een foto voor in een magazine. Dat terwijl het fotoformaat voor een canvas op een beursvloer juist weer veel groter is dan degene in een magazine.

De meeste foto’s lever ik aan in een formaat dat groot genoeg is om op een volledige A4-pagina (voor print) te vullen. Ik zorg dat de foto’s niet te groot én niet te klein zijn voor het gebruik dat de opdrachtgever in gedachten heeft. Ook lever ik vaak meerdere versies van foto’s aan: Bijvoorbeeld één versie voor social media en een andere voor print. Wel worden de bronbestanden van de foto’s nog lang bewaard. Mocht je dus een jaar na de fotoshoot toch nog een foto van groter formaat nodig hebben, dan kan dat.

Aantal MB’s per foto

Het is een misverstand dat Megabytes (‘MB’; niet te verwarren met ‘MP’- Mega Pixels) veel zeggen over de kwaliteit van een foto. Het pixelformaat zegt veel meer over een foto dan het aantal MB. Een foto met een groot pixelformaat is over het algemeen wel “zwaarder” dan een foto met minder pixels. Er zijn echter ook andere variabelen die mee spelen.

De meeste foto’s zijn opgeslagen als JPG. Het opslaan van een foto als JPG zorgt voor (aanpasbaar) kwaliteitsverlies. Een JPG-foto die rechtstreeks vanuit een RAW- of TIFF-bestand wordt gegenereerd, zal minder “zwaar” en kwalitatief beter zijn, dan dezelfde JPG-foto die wordt gegenereerd vanuit een andere JPG-foto. Hoe vaker een JPG-foto opnieuw word opgeslagen, hoe “zwaarder” de foto zal worden en hoe lager de kwaliteit wordt. Als een JPG-foto eenmaal in een wat lagere kwaliteit is opgeslagen, zul je de hogere kwaliteit niet meer terug kunnen halen.

Hieronder volgen twee voorbeelden.

beeldbewerking fotografie
beeldbewerking fotografie

De eerste foto is gegenereerd vanuit een TIFF-bestand en is 89 KB. De tweede foto (zichtbaar van lagere kwaliteit) is vijf keer opnieuw opgeslagen als JPG-bestand en is 167 KB. Opslagvariabelen zijn aanpasbaar. Het aantal KB’s/MB’s zegt dus niet altijd iets over de kwaliteit van een foto.

Pixelformaat voor gebruik

Bij beeldbewerking moet ook worden gedacht aan het gewenste pixelformaat. Geprinte media heeft een ander pixelformaat nodig dan online media. Een foto die geschikt is voor social media, is daarom vaak niet geschikt voor drukwerk.

Foto voor social media

Wil je een foto gebruiken voor social media? Dan is het fijn als de foto op een scherm geheel zichtbaar is op 100%. De ruimte van een webbrowser is niet de volledige ruimte van je scherm (bv 1920×1080, Full HD). De browser en menu-items en openstaande programma’s nemen namelijk ook ruimte van je scherm in. Een foto van een beroepsfotograaf heeft meestal de beeldverhouding 3:2 (of 2:3). Foto’s voor social media zijn idealiter dus ongeveer 1200×800 pixels. De grote foto’s op mijn website (bv. https://www.reclamebeeld.nl/congres-event-fotografie/ ) zijn 1290 x 860 pixels. Veel groter kan niet. Dan zullen de meeste gebruikers de foto’s namelijk niet goed kunnen bekijken. Als een scherm kleiner is, worden de foto’s door de website automatisch kleiner gemaakt.

Foto voor een website

Een standaard computerscherm is tegenwoordig 1920*1080 pixels (Full HD). Schermen van tablets en telefoons zijn meestal kleiner. Wil je dus een foto over de volledige breedte van een website hebben? Dan moet die minimaal 1920 pixels in de breedte zijn. Tenzij jouw doelgroep over het algemeen werkt met grotere schermen. Zo heeft mijn portfolio website wilmardik.nl op de homepage bijvoorbeeld grotere foto’s. Die zie je pas echt goed wanneer je een scherm hebt met 2560×1440 pixels, ook wel Quad HD genoemd.

Foto voor drukwerk

Een foto die gedrukt wordt, is meestal groter dan een online versie van die foto. Drukwerk heeft vaak een resolutie van 300 DPI. Dat zijn 300 ‘dots per inch’; puntjes per inch (2,54 cm). Een voorbeeld: de lange kant van A4 is 29,7 cm. Dat getal deel je door 2,54; dan is 29,7 cm dus 11.69 inch. Als je dat A4-oppervlak dus wilt bedrukken met 300 puntjes per 2,54 cm, dan heb je (11.69 x 300=) 3507 pixels nodig aan de lange kant. Een cover van een gemiddeld print magazine is vaak net iets groter dan A4-formaat. Hiervoor heb je dus een foto nodig van ongeveer 3600 pixels aan de lange kant. Als mijn opdrachtgever een cover voor een A4 magazine nodig heeft, dan zal ik dus een foto aanleveren van rond de 4200 pixels. Op die manier heeft de vormgever nog wat ruimte om iets te schuiven in de opmaak.

Foto voor canvas

Soms worden foto’s gebruikt voor een groot canvas, bijvoorbeeld voor een beurs of tuinposter. Dan worden foto’s tijdens de beeldbewerking ‘geïnterpoleerd’, dat is het groter maken van foto’s. Dit kan het beste door gebruik te maken van het originele RAW- of TIFF- fotobestand. Photoshop kan een bestand uitrekenen dat vele malen groter is dan de originele foto. Foto’s op canvas hebben meestal geen kwaliteit van 300 DPI. Omdat die foto’s van een grotere afstand worden bekeken, zijn minder punten per inch nodig. Meestal ligt dat aantal ergens tussen 100 en 200 DPI.

Beeldbewerking: Een staaltje vakwerk

Zoals je merkt, komt er behoorlijk wat kijken bij beeldbewerking. Wil je dus graag de mooiste beelden? Zorg er dan voor dat je het doel van een foto goed voor ogen hebt. Alleen dan kan een fotograaf de allermooiste beelden leveren, welke zowel grafisch als technisch perfect aansluiten op de behoefte.

Als je een leuk idee hebt, een opdracht wil bespreken, of tarieven of een offerte wil aanvragen – stuur dan even een email of bel mij. Tot snel!

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag