Beeldbank voor bedrijven: dit is waarom je een eigen beeldbank wilt opzetten
Een eigen beeldbank opbouwen kost tijd en geld, maar op termijn levert het je bedrijf of organisatie veel op. Zoals een eigen gezicht en stijl van communiceren en kwaliteitsfotografie waarmee je je onderscheidt als merk. Lees hier waarom je als bedrijf een beeldbank wil hebben en doe je voordeel met deze tips van een professioneel bedrijfsfotograaf.
Als communicatiemanager heb je een pakkende tekst geschreven. Nu alleen nog een paar goede, relevante foto’s. Een eigen beeldbank ontbreekt en dus struin je door een berg stockfoto’s. Je weet dat die foto’s niet de juiste sfeer hebben, maar je moet het er weer mee doen.
Bijna dagelijks zie ik verkeerd gekozen stockfoto’s voorbijkomen. Die van ‘vijf mooie mensen van rond de 25 jaar rondom een bureau’. In een modern en onherkenbaar kantoor vol licht en glas. Het team aan de tafel werkt zogenaamd bij de gemeente West Betuwe en zoekt een nieuwe collega. Helaas voegt de foto niets eigens toe van de gemeente of de functie waar het omgaat. Terwijl nu juist dat eigene en het onderscheid zo belangrijk is.
Oorzaak verkeerde beeldselectie
Bedrijven en hun communicatiemedewerkers weten meestal wel dat het gebruik van stockfoto’s niet altijd de juiste weg is. Zij hebben ook liever een goed gevulde, eigen beeldbank. Het probleem is dat het opzetten van een beeldbank geld en tijd kost. Ook weten (kleinere) bedrijven vaak niet waar te beginnen als het om een beeldbank gaat.
Belang van een goede beeldbank voor je bedrijf
Thuis werken is nu normaler dan voorheen, dat hebben we toch mooi overgehouden aan corona. Hierdoor besteden mensen nog meer tijd online. Tijd dus om als bedrijf te investeren in het aanleggen van een beeldbank en fotografie die past bij wie je als bedrijf bent.
Investeren in een eigen beeldbank
Voor het aanleggen van een beeldbank is budget nodig. De kosten voor het opzetten van een eigen beeldbank zitten in:
1. Tijd van eigen personeel. In het opzetten en onderhouden van een beeldbank gaan de nodige uren zitten. Zo moet je de foto’s selecteren en uploaden en deze voorzien van de juiste titels en zoekwoorden.
2. Fotografen die je de opdracht geeft om fotografie op maat te maken, de beeldbank te vullen en deze actueel te houden.
3. De aanschaf van de digitale beeldbank zelf. Kijk hiervoor bij bedrijven gespecialiseerd in beeldbanksoftware en zoek op DAM (Digital Asset Management) software: https://www.google.com/search?q=dam+software
Investeren in goede bedrijfsfotografie
Neem je je eigen organisatie of bedrijf serieus? En, weet je dat het gebruik van foto’s belangrijk is om online goed te communiceren? Investeer dan in kwalitatief goede fotografie.
Maar, wat is dan wijsheid? Maandelijks geld uitgeven aan een fotostockabonnement en veel tijd steken in het vinden van de juiste foto’s? Of geld investeren in een eigen beeldbank? Ik vergelijk die keuze wel eens met het huren of kopen van een huis. Wil je een woningcorporatie financieel steunen of bouw je zelf graag iets op? Mensen die huren hebben niet altijd een keuze. Voor organisaties is het opbouwen van een beeldbank een kwestie van de juiste prioriteiten stellen en budgetten daarop aanpassen.
Voordeel van een eigen beeldbank
Het grootste voordeel is dat je foto’s origineel en herkenbaar zijn. De foto’s zijn speciaal voor jullie gemaakt en sluiten dus perfect aan bij jullie branche, identiteit en wensen. In die zin zijn foto’s ook een marketingtool. Niemand anders kan gebruikmaken van de foto’s in jullie beeldbank. En met de juiste afspraken met fotografen kun je de foto’s altijd en overal gebruiken.
Een eigen beeldbank is extra interessant als je een specialist bent
Is jouw organisatie of bedrijf specialist op een bepaald gebied? Dan is het aanleggen van een beeldbank nog slimmer. Het laten maken van een serie goede, aansprekende foto’s is in dit geval sneller gedaan dan wanneer je heel algemeen fotografie nodig hebt. Neem een specialisatie als duurzaamheid en milieu. Een fotograaf kan relatief snel foto’s produceren die daarmee te maken hebben. Je kan een fotograaf een wensenlijstje geven op volgorde van prioriteit en langzaamaan de beeldbank vullen.
Investeren in fotografie: de kosten
Als bedrijfsfotogaaf ga ik uit van een uurtarief en werk ik niet op basis van een bedrag per foto. Stel: ik fotografeer een halve dag. De foto’s die ik maak, bewerk ik en lever ik aan. Ga er voor het voorbeeld even vanuit dat de kosten 750,- euro zijn voor het aanleveren van 150 foto’s. Als je van die 150 foto’s door de jaren heen er 30 keer een van gebruikt, zijn de kosten dus 25,- per foto.
Een fotograaf kiezen die bij je past
Elke beroepsfotograaf wil graag dat je voor haar of hem kiest als het gaat om eenmalige bedrijfsfotografie of het vullen van een beeldbank. Zo ook ik 🙂 . Waarom ik de juiste bedrijfsfotograaf ben om jullie beeldbank te vullen? Omdat ik bijna 20 jaar ervaring heb met stockfotografie en ruim 12 jaar beroepsfotograaf ben. Binnen de bedrijfsfotografie ben ik bijzonder ervaren. Bekijk deze pagina maar eens: https://www.reclamebeeld.nl/fotografie-per-sector/. Voorbeelden van mijn foto’s die bedrijven gebruiken, bekijk je hier: https://www.reclamebeeld.nl/gepubliceerde-fotos/
Conclusie: wel of geen beeldbank
Investeren in een beeldbank en goede fotografie is iets waar je als bedrijf jarenlang plezier van hebt. En, op de langetermijn hoeft eigen, originele fotografie niet veel meer te kosten dan stockfotografie en bespaar je juist tijd, geld en bergen energie die je normaal steekt in het zoeken van passende foto’s. Maar, het grootste voordeel blijft de kwaliteit en het onderscheidende karakter.
Leuk om te lezen? Check dan ook deze blogs over fotografie
Een duidelijke werkwijze voor opdrachtfotografie is handig. Mijn werkwijze bekijk je hier: https://www.reclamebeeld.nl/opdrachtfotografie/
Het gebruik van stockfotografie bij arbeidsmarktcommunicatie is een slecht idee. Lees hier waarom: https://www.beeldvoorarbeidsmarktcommunicatie.nl/stop-met-nietszeggende-stockfotos-bij-jouw-arbeidsmarktcommunicatie/
Stockfotografie voor je marketing inzetten? Lees eerst eens dit artikel: https://www.reclamebeeld.nl/stockfotografie-voor-marketing/
Reclamebeeld.nl info@reclamebeeld.nl 06-51520360
Van der Duynstraat 143
2515 NJ Den Haag