Een grote fotografie opdracht, hoe werkt dat?

Regelmatig zul je fotografen horen praten over die grote fotografie opdracht die ze net binnen hebben gehaald. Tijd om daar eens bij stil te staan. Want wat houdt dat nu eigenlijk precies in, zo’n grote fotografie-opdracht?

En ja, om maar meteen met de deur in huis te vallen, er zal over het algemeen meer geld mee gemoeid zijn. Maar ook zal het veel meer om het lijf hebben. Wat komt er voor een fotograaf allemaal bij kijken? Onderstaand ga ik met voorbeelden in op grote opdrachten die ik heb mogen doen. Ben je benieuwd naar de werkwijze van opdrachtfotografie dan kun je die het beste hier bekijken: opdrachtfotografie werkwijze.

Waarom een fotografie opdracht uitzetten?

Zo’n grote opdracht zal voor een fotograaf vaak betekenen dat alles, van begin tot einde, gepland en gefotografeerd moet worden. Vaak kiezen bedrijven ervoor om een grote fotografie-opdracht uit te zetten wanneer er een nieuwe richting wordt ingeslagen.

Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de corporate website in een nieuw jasje gestoken wordt, of dat er een nieuwe brochure gemaakt moet worden. Wellicht moet er voor een bepaalde reclamecampagne nieuw materiaal beschikbaar zijn. Op deze momenten kiezen bedrijven vaak voor het vergeven van een grote fotografie-opdracht. En dit heeft nogal wat voeten in de aarde.

fotografie opdracht

Inhoudelijk overleg

Nadat een offerte aan een fotograaf gegund wordt, is de eerste stap om samen te bedenken wat er gefotografeerd gaat worden – en hoe dit in beeld gebracht moet worden. Soms komt het voor dat de afdeling communicatie van een bedrijf al helemaal duidelijk heeft wat ze op de foto gezet willen hebben. Al komt het ook regelmatig voor dat dit nog verre van duidelijk is. Dan vindt er eerst uitgebreid overleg plaats tussen opdrachtgever en fotograaf. Wil je mijn werkwijze bekijken voor opdrachtfotografie bekijk dan deze pagina met 6 duidelijke stappen: opdrachtfotografie werkwijze.

fotografie opdracht Den Haag

Opdracht fotografie of stockfoto´s?

Wat op dat moment wel duidelijk is, is dat opdracht fotografie wenselijker is dan stockfoto’s. Een serieus bedrijf is op zoek naar kwalitatieve foto’s, die in opdracht van en exclusief voor die partij zijn gemaakt. Eigenlijk ook logisch, je wilt immers absoluut niet het risico lopen dat je concurrent met dezelfde foto’s aan de haal gaat.

opdracht fotografie

Het exclusief afkopen van stockfoto’s kan soms wel, maar meestal is het op dat punt voordeliger om een opdracht te geven aan een fotograaf. Bovendien krijg je als opdrachtgever veel meer goede foto’s van een fotograaf die in opdracht van jullie foto’s maakt dan wanneer je één enkel beeld exclusief afkoopt. Om nog maar niet te spreken over de mogelijkheid die je hebt om deze te personaliseren, door je eigen personeel, huisstijl kleuren, kantoor en/of logo erin te verwerken.

Toestemmingsformulier portretrechten

Als je een fotografie opdracht laat uitvoeren, wil je dat je het resultaat onbeperkt kunt gebruiken in al je media uitingen. Daarom is het belangrijk dat de mensen die herkenbaar op de foto staan hun handtekening zetten voor het gebruik van die foto’s. Hiervoor is het handig om met een toestemmingsformulier (ook wel model release form of quitclaim) te werken. De mensen op de foto geven dan voorafgaand aan de fotoshoot toestemming voor het gebruik van de foto’s.

Bij grote fotografie opdrachten werk ik eigenlijk altijd met zo’n formulier. Je wil niet het risico lopen dat iemand achteraf toch liever niet wil dat zijn of haar foto op de homepage van jullie nieuwe website wordt gebruikt. Over het algemeen spreek ik met de mensen op de foto’s af dat ze de foto’s zelf ook krijgen, onder voorbehoud dat ze het niet zelf gebruiken op het internet. Dan kan zo’n foto weer een heel eigen leven gaan leiden en geef je social media platformen ook rechten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van de opdrachtgever.

Planning fotografie

Is er overeenstemming over wat de wensen zijn, en hoe dit aangepakt gaat worden? Dan is de volgende stap om een duidelijke, haalbare planning op te stellen. Zo’n planning kan er voor verschillende partijen anders uitzien. Net zoals de foto’s zelf is ook de planning afhankelijk van de behoefte.

fotografie opdracht
fotografie in opdracht

De SER vroeg mij om foto’s te maken voor hun nieuwe website. Ik heb actief meegedacht over hoe we bepaalde onderwerpen het beste konden fotograferen. Vervolgens heb ik samen met video producent (en mijn vrouw) Francis Camstra (zie video productieteam) de shoots voor hen georganiseerd. Iets waar behoorlijk wat tijd in ging zitten. En alhoewel dit iets was wat de communicatieafdeling van de SER wel wilde ondersteunen, konden zij dit door personele krapte niet zelf doen.

Dit toont wel aan dat een grote fotografie-opdracht ook flexibiliteit vraagt van mij, als fotograaf. Om nog een voorbeeld te geven van hoe ver dit kan gaan: voor een andere partij ben ik zelf met flyers langs deuren gegaan om geschikte modelgezinnen te vinden.

Opdracht fotografie

Vooraf wordt, in overleg met de opdrachtgever, dus al bedacht en besproken hoe het eindresultaat er ongeveer uit moet komen te zien. Immers, als ik ongeveer weet welke beelden gewenst zijn, kan ik ze sneller schieten. Dit is over het algemeen niet het moeilijkste of tijdrovende van het proces.

Het inplannen van fotoshoots, daarentegen, is lang niet altijd even makkelijk. Denk er maar over na: als je diverse mensen en/of kinderen in de buitenlucht wilt fotograferen, moeten al die mensen op hetzelfde moment kunnen. En dan moet het ook nog eens mooi weer zijn.

Om dit te realiseren is het handig dat je samenwerkt met een beroepsfotograaf, niet met een amateurfotograaf die er nog een werkweek van 24 uur naast heeft. Uitzonderingen daargelaten heeft een beroepsfotograaf over het algemeen privé-plannen lager in haar of zijn prioriteitenlijstje staan dan het goed uitvoeren van een fotografie-opdracht.

Selecteren van de foto’sfotografie opdracht fotograaf

Zo, de fotografie-opdracht is afgerond. Wat nu? De laatste stap is het uitkiezen van de beste beelden. Het selecteren van de foto’s die daadwerkelijk gebruikt gaan worden is normaal gesproken de taak van de communicatieafdeling van de opdrachtgever. Elke fotoshoot resulteert in tientallen goed bruikbare foto’s. Welke foto’s hiervan echt gebruikt gaan worden, is niet aan mij als fotograaf.

De vormgever, communicatie-manager of een bepaalde afdeling zal graag zelf willen beslissen welke foto het beste past op een bepaalde media-uiting of een bepaald plekje op de website. Dit is precies waarom ik ruim foto’s aanlever. Zo kan een bedrijf weer een tijdje vooruit met het verse foto materiaal!

Op zoek naar een professioneel fotograaf in Den Haag, Rotterdam, Delft, Zoetermeer of omstreken? Ik help je graag! Relevante voorbeelden van fotografie tref je bijvoorbeeld aan op deze pagina’s

Bedrijfsfotografie opdracht en Bedrijfsfotografie voor website

Andere blogs over bedrijfsfotografie

Wellicht zijn de volgende blogs ook interessant:

Stockfotografie voor marketing?

Tips voor goede zakelijke portretfotografie.

Hoe kun je een bedrijfsfotoshoot voorbereiden?

Hoe maak je een fotografie briefing voor een fotograaf?

Contact

Heb je een vraag? Neem even contact met mij op!

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag