Hoe kun je een bedrijfsfotoshoot voorbereiden?

Hoe kun je een bedrijfsfotoshoot voorbereiden?

“Een goede voorbereiding is het halve werk” – het mag een cliché zijn, maar dat maakt het niet minder waar.  Zeker als je op zoek bent naar goede, representatieve foto’s voor gebruik op je bedrijfswebsite of in flyers en ander promotiemateriaal is dit enorm belangrijk.

Het is absoluut aan te raden om je bedrijfsfotoshoot goed voor te bereiden. Dit leidt tot een efficiënte shoot, met als uitkomst mooie beelden die goed passen bij je gewenste communicatie-uitingen. In dit blog geef ik een aantal nuttige tips over hoe je een bedrijfsfotoshoot het beste kan voorbereiden.

 

Denk na hoe je de foto’s wil gebruiken

Hoe je de foto’s uiteindelijk gaat gebruiken, is van invloed op het soort foto’s dat de fotograaf zal maken. Daarom is het belangrijk om van tevoren in overleg tot een duidelijke briefing te komen, waar de fotograaf goed mee uit de voeten kan.

Vergelijk eens de onderstaande foto’s.

 

De linker foto is minder geschikt om in klein formaat te publiceren dan de rechter foto, omdat hij meer onderwerpen in beeld brengt vanwege de grote hoek van de lens. Deze foto is daarom vooral geschikt voor communicatie-uitingen waarbij de foto groot kan worden gepubliceerd. Op die manier blijven de mensen herkenbaar.  De rechter foto daarentegen kan ook prima gebruikt worden voor een publicatie met minder ruimte voor een foto.

Nog een voorbeeld:

  

De linker foto biedt voldoende ruimte in de compositie om er een tekst bij te kunnen plaatsen. De rechter foto is nogal druk en te krap voor tekst. Wil je tekst over de foto’s heen zetten? Vertel dit vooraf duidelijk aan de fotograaf, zodat hij hier rekening mee kan houden in de compositie en achtergrond van de foto. Ook als je met name foto’s nodig hebt voor een website, waarbij de beelden bijvoorbeeld liggend bovenin de pagina komen (zoals onderstaand voorbeeld) is dat erg handig om aan de fotograaf door te geven. Door van tevoren rekening te houden met hoe je de bedrijfsfoto’s wilt gebruiken, zorg je ervoor dat je vooral beelden aangeleverd krijgt die daar geschikt voor zijn. Ook als je nog niet weet hoe je beelden wil gaan gebruiken is dat handig om te vermelden.

Ga op zoek naar een goede bedrijfsfotograaf

Er zijn erg veel verschillende soorten fotografen. Portretfotografen, productfotografen, bruidsfotografen, evenementfotografen, all rounders,… Sommigen van hen hebben een meer creatieve stijl, terwijl anderen een wat formelere stijl hebben. Daarbij zijn er beginnelingen met weinig ervaring, doorgewinterde professionals, en alles ertussenin.

Door het bekijken en vergelijken van de portfolio’s van verschillende fotografen kun je inschatten welke fotograaf het beste in staat is om die beelden te maken waar je naar op zoek bent.

 

Briefing

Nadat je een geschikte fotograaf hebt gevonden, kun je met hem of haar bespreken wat je in gedachten hebt. Een goede fotograaf denkt met je mee, geeft input op jouw idee en draagt waar nodig vanuit eigen ervaring zijn of haar eigen ideeën aan.

Aan de hand hiervan kun je een briefing opstellen. Voor tips over hoe je dit het beste aan kunt pakken, kun je mijn vorige blog over dit onderwerp bekijken: ‘Hoe maak je een goede fotografie briefing voor een bedrijfsfotografie opdracht?

 

In de aanloop naar de bedrijfsfotoshoot 

Overleg met de mensen die je in beeld wil brengen

Als je mensen op de foto wilt zetten, dan moeten zij daar vanzelfsprekend mee instemmen. Niet iedereen vindt het prettig om op de foto te staan. Daarom is het belangrijk om ruim van tevoren te spreken met de mensen die je in beeld wilt brengen. Zitten er mensen tussen die aarzelen om mee te doen aan de shoot? Vertel ze waarom je de foto’s nodig hebt, waar je ze voor gaat gebruiken, en dat er een professionele fotograaf komt om hen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Je kunt ook aanbieden dat ze hun foto zelf mogen gebruiken, bijvoorbeeld op hun LinkedIn. Door open te communiceren en eventuele vragen te beantwoorden, kun je mensen op hun gemak stellen en enthousiasmeren voor de shoot.

Is de shoot buiten? Houd rekening met het weer

Een blauwe lucht op een foto is beduidend mooier dan een grijze lucht. Als er buiten geschoten moet worden, is het dus verstandig om meerdere data als optie in te plannen.

Kies een passende locatie en bereid deze voor

Een mooie locatie kan veel toevoegen aan een foto. Bijvoorbeeld doordat het onderwerp ermee wordt benadrukt, doordat het de huisstijl van het bedrijf weergeeft, of doordat het simpelweg de foto mooier maakt. De gekozen locatie kan echter ook afdoen aan de foto. Dit laatste geldt zeker als er niet goed over is nagedacht. Probeer een mooie locatie te kiezen, die daadwerkelijk bijdraagt aan wat je met de foto wilt vertellen. Ook de voorbereiding van zo’n locatie is belangrijk. Wil je de foto’s bijvoorbeeld in de bedrijfstuin laten schieten, kijk dan of het nodig is om een tuinman in te huren voordat de shoot plaats vindt. Of als het in je kantoor of een ander pand is, is het handig als deze netjes en opgeruimd is.

Houd rekening met de ‘houdbaarheidsdatum’ van de foto’s

Zijn er binnen het bedrijf gesprekken gaande over re-branding van de huisstijl en/of het logo? Houd hier dan rekening mee. Het zou zonde zijn om een heleboel foto’s te maken waar je logo op staat, als deze enkele maanden later alweer wordt vervangen.

Voorafgaand aan de bedrijfsfotoshoot

Het is aan te raden om vlak voor de shoot nog even een reminder te sturen naar de mensen die in beeld worden gebracht. Zo geef je hen de gelegenheid om nog even naar de kapper te gaan, of een fris nieuw overhemd aan te schaffen.

Op de dag zelf

Zorg ervoor dat de locatie waar gefotografeerd gaat worden schoon en opgeruimd is en dat de mensen die in beeld worden gebracht op tijd klaar zijn voor de shoot. Zo kan de fotograaf op een efficiënte en gerichte manier te werk gaan om mooie foto’s te maken – die goed aansluiten bij dat wat je naar buiten toe wilt uitstralen en communiceren!

Op zoek naar een goede bedrijfsfotograaf?

Klik op de onderstaande links om voorbeelden te bekijken van mijn bedrijfsfotografie en neem contact op!

https://www.reclamebeeld.nl/bedrijfsfotografie/

https://www.reclamebeeld.nl/corporate-beeldbank-fotografie/

https://www.reclamebeeld.nl/zakelijke-portretfotografie-op-locatie/

https://www.reclamebeeld.nl/fotografie-arbeidsmarktcommunicatie/

https://www.reclamebeeld.nl/fotografie-op-kantoor/

https://www.reclamebeeld.nl/social-media-portretfotografie/

Ben je een fotoshoot of bedrijfsfilm aan het plannen specifiek voor arbeidsmarktcommunicatie bekijk dan eens http://www.beeldvoorarbeidsmarktcommunicatie.nl/

 

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag