Fotografie voor bedrijven: wat doen we ‘na corona’ met beeldmateriaal?
Foto’s bij bedrijven kunnen er voor en na corona behoorlijk anders uitzien. Zeker foto’s van groepen mensen op kantoor. Regelmatig zie ik foto’s voorbijkomen die niet meer passen in de huidige tijd van anderhalve meter afstand. Corona is een goede reden om het beeldmateriaal van je bedrijf eens goed onder de loep te nemen en te bepalen hoe het post-corona beeldgebruik eruit gaat zien.
Zo zag ik onlangs een foto bij een vacature staan waarvan mijn fotografenbrein op hol sloeg. De vacature zag er ongeveer zo uit:
Vacaturealert! #Communicatieadviseurs opgelet!
In verband met zwangerschapsverlof zoeken wij een communicatieadviseur voor de periode van …. Je gaat je bezighouden met actuele thema’s op het gebied van veiligheid, … enz. Kom jij ons team tijdelijk versterken? Bel of mail me voor meer achtergrondinfo of een portie enthousiasme 🙂 #vacature #communicatie
Het gebruikte beeld is mijns inziens not done meer. Tegenwoordig ga je niet met acht collega’s op deze manier om een tafel zitten. Zelfs als de pandemie onder controle is, denk je wel twee keer na voordat je met zoveel collega’s bij elkaar gaat zitten. En, al zou je dat doen, dan nog is het niet handig om in je marcom-uitingen (in dit geval fotografie voor arbeidsmarktcommunicatie) foto’s te gebruiken waar zoveel mensen dicht bij elkaar zitten. Het geeft niet het juiste signaal af.
Door dit soort pre-corona foto’s te gebruiken, zou het zo maar kunnen dat de kijker van de foto denkt dat je als bedrijf:
- Fotografie niet belangrijk vindt en/of
- Dat je de coronaregels (en wat we van corona hebben geleerd) niet zo boeiend vindt en/of
- Dat er weinig budget voor fotografie is.
Corona is een goede reden om naar je beeldgebruik te kijken.
Door corona zijn wij ons anders gaan gedragen. Als je verkouden bent, ga je niet naar kantoor en blijf je thuis. Je gunt namelijk niemand jouw verkoudheid of misschien wel COVID. Tot corona was het niet zo gek als je met een verkoudheid toch naar kantoor ging. Ook al ben je een beetje ziek, dan kun je meestal nog best werken, toch? Hart voor de zaak noemen we dat. Na corona hebben we nog steeds hart voor de zaak, maar het begrip heeft wel een andere invulling gekregen. We blijven thuis als we hoesten en niezen.
Die verandering in gedrag en wat gewenst is, kun je laten terugkomen in beeldmateriaal. Fotografie is immers een belangrijk deel van de bedrijfscommunicatie. Door middel van goede foto’s die aansluiten bij de nieuwe actualiteit, kun je laten zien dat er bij jouw bedrijf mensen werken die iets van de corona-pandemie hebben geleerd.
Zo had ik onlangs een fotoshoot voor Work on Balance, waarbij ik foto’s maakte van Het Buitenkantoor. Naast dat dit -met het oog op corona- veilig is, is buiten werken ook leuk en gezond. Ik hoop dat het “nieuwe werken” zich meer gaat richten op gezonder werken. Een goede werk-privébalans is daarbij een belangrijk onderdeel. De foto’s die ik daarvoor heb gemaakt kun je hier bekijken: Work on Balance.
(Stock) fotografie voor bedrijven na corona.
Kies je bij beeldmateriaal voor je bedrijf dan voor stockfotografie of niet? Het aantal beschikbare stockfoto’s van mensen op kantoor is gigantisch. Dat soort foto’s zie je dagelijks voorbijkomen. Maar, de meeste van die stockfoto’s zijn gemaakt in een tijd dat corona alleen nog een Mexicaans biertje was. Nu wil je geen foto’s meer gebruiken waarbij een hele afdeling met (te) mooie mensen om één tafel zit.
Ook het aanbod van foto’s van handenschuddende mensen is groot. Maar, als we iets geleerd hebben van de laatste anderhalf jaar is het wel dat je beter geen handen kunt schudden. Ook die foto’s kunnen in de prullenbak.
Bovendien worden stockfoto’s gemaakt om zo vaak mogelijk verkocht te worden. Het beeld is daarom meestal algemeen en toepasbaar voor veel type bedrijven, dus zie je op het beeld zo min mogelijk persoonlijke en specifieke dingen. Denk: geen logo’s, geen pot Calvé pindakaas op de lunchtafel of andere producten die land specifiek zijn. Stockfoto’s zijn misschien handig, maar er kleven ook best veel nadelen aan. Uiteindelijk is het met stockfoto’s moeilijker om je op een positieve manier te onderscheiden van je concurrenten.
Waarom je beter geen stockfoto’s kunt gebruiken bij je marketinguitingen kun je hier lezen: stockfoto’s voor marketing. Als je wel veel stockfoto’s gebruikt, dan wordt het tijd alle marcom-uitingen goed op beeldgebruik te controleren en te checken of ze coronaproof zijn en uitstralen wat je wilt uitstralen.
Nieuwe stockfoto’s zoeken of toch fotografie in opdracht laten maken?
De kans is aanwezig dat de stockfoto’s die voorheen prima waren, nu niet meer kunnen. Dan is het de hoogste tijd dat je zorgt voor nieuw beeldmateriaal. Ga je tijd steken in het afstruinen van fotostockwebsites, dan loop je een groter risico op minder passend beeldmateriaal dan voor corona. Stockbureaus zijn ongetwijfeld bezig om nieuwe foto’s in hun bestand te krijgen, maar ik denk dat goede beroepsfotografen niet staan te springen om foto’s aan stockbureau ’s te leveren. Dat levert voor een fotograaf namelijk bijzonder weinig op.
Als nieuwe en relevante post-corona stockfoto’s dus op een stockwebsite beschikbaar komen, dan zullen die beelden relatief schaars zijn. Het risico dat andere bedrijven dezelfde foto’s dus ook gebruiken, is groter dan voor corona. Beelden exclusief afkopen kan vaak, maar is wel kostbaar en je hebt nog steeds geen foto’s die speciaal voor en bij jouw bedrijf zijn gemaakt.
De beste oplossing om goede foto’s voor communicatie-uitingen te bemachtigen? Geef een fotografieopdracht aan een goede bedrijfsfotograaf. Laat foto’s in opdracht door een beroepsfotograaf maken en je weet zeker dat de foto’s exclusief en speciaal voor jullie bedrijf zijn. Met jullie mensen, het kantoor en het dienst of product dat jullie aanbieden. Daar kan geen stockfoto tegenop. En ja, dat kost geld. Maar dat het niet duur is kun je hier lezen: Waarom professionele fotografen geld kosten maar niet duur zijn.
Wil je weten wat er komt kijken bij het laten maken van fotografie voor de website? Lees dan eens deze pagina: Fotografie voor website laten maken.
Beeldgebruik kan je employer branding maken of kraken.
Door gebruik van ‘echte’ en coronaproof foto’s die in opdracht voor jullie zijn gemaakt laat je (potentiële) medewerkers zien hoe het is om bij jullie te werken en wie er echt werken. In een krappe arbeidsmarkt kun je als bedrijf onderscheidend zijn door goed en eigen beeld bij je arbeidsmarktcommunicatie te gebruiken. Daarmee zorg je dat je employer branding authentiek is en gebaseerd is op echte situaties en echt personeel.
Bovendien bouwt een sollicitant op basis van het geschetste beeld een bepaalde verwachting op van jouw bedrijf. Een die eerder overeenkomt met de werkelijkheid en de herkenbaarheid vergroot dan wanneer je stockfoto’s gebruikt. Goede voorbeelden van foto’s die in opdracht zijn gemaakt: foto’s voor arbeidsmarktcommunicatie. Overtuigd om foto’s in opdracht te laten maken? Hier kun je tips vinden voor het maken van een goede fotografiebriefing.
De twee stockfoto’s bij dit blog zijn niet door mij gemaakt maar komen van Pexels. Goede fotovoorbeelden die wel door mij zijn gemaakt kun je hier bekijken: bedrijfsfotografie.
Liever eerst een offerte voor bedrijfsfotografie opvragen? Kijk hier voor tips en relevante informatie voor het aanvragen van een bedrijfsfotografie offerte. Of neem contact op:
Reclamebeeld.nl info@reclamebeeld.nl 06-51520360
Van der Duynstraat 143
2515 NJ Den Haag