Persfotografie voor een persbericht. Hoe pak je dat aan?
Persfotografie is een bijzonder interessante tak van mijn ‘sport’, die ik graag beoefen. Het vereist een specialistische aanpak om geschikt beeldmateriaal te schieten voor gebruik bij bijvoorbeeld een persbericht.
Ik merk dat er vanuit opdrachtgevers vaak onduidelijkheid is over het hoe of waarom van persfotografie. Daarom geef ik in dit blog graag wat extra uitleg over het fotograferen voor persberichten.
Foto bij een persbericht
Persfotografie wordt vaak gedaan in opdracht van een krant of magazine, al heb ik zelf meestal te maken met de communicatieafdeling van een bedrijf, een reclamebureau of een pr-bureau. Mijn doel is altijd om een beeld te schieten dat zo goed mogelijk aansluit bij het artikel of persbericht. Daarnaast is het belangrijk dat het mooie foto’s zijn, die de kans op publicatie vergroten. Lees verder onder de foto’s...
Op het moment dat je als communicatiemanager van een bedrijf een persbericht wil publiceren, heb je waarschijnlijk een mooi verhaal te vertellen. Je bent ergens trots op – en dat wil je naar buiten brengen. Het is een goede manier om even wat extra in de publiciteit te komen.
De aanleidingen hiervoor kunnen heel divers zijn. Je hebt een nieuw bestuurslid, een bedrijfsopening, een nieuw filiaal, een nieuw product, of een mooi contract. Iets te vieren, iets aan te kondigen – iets waar je extra aandacht aan wilt besteden. Dit soort verhalen liggen vaak al weken op de plank voordat de uitvoering resulteert in een persbericht. Je hebt dan dus ook ruim te tijd om te bedenken wat voor foto kan aanslaan bij de communicatie uiting. Een foto van 4 oude mannen in pak die een lintje of een A4 papier vasthebben zal niet zorgen voor extra media aandacht.
Oppakken door media van een persbericht
Het is lastig te voorspellen hoe en of een persbericht door je media-doelgroep wordt opgepakt. Sowieso spelen externe factoren een rol, zoals de hoeveelheid soortgelijk nieuws, de timing, en de beschikbare publicatieruimte. Al speelt het ‘totaalplaatje’ van jouw persbericht ook zeker mee. Dit omvat niet alleen je verhaal zelf, maar ook de opmaak en presentatie – inclusief de bijgeleverde foto’s. Het is dus verstandig om goed over je verhaal na te denken. 6 tips voor meer publiciteit van je persbericht kun je hier lezen: https://www.reclamebeeld.nl/zes-tips-voor-meer-publiciteit-van-je-persbericht/
Een kop als “directeur knipt lintje in aanwezigheid van wethouder” heeft minder kans te worden opgepakt dan een kop en verhaal waar iets meer is over nagedacht. “Bedrijf opent het eerste energieneutrale kantoor ter wereld” is dan al een stuk pakkender. Een lintje doorknippen of een eerste steen leggen is meestal niet zo spannend. Zorg dat je persbericht nieuwswaardig is en denk na over goede foto’s.
Persfotografie werkwijze vóór corona
Vóór de corona periode werd vaak nog de traditionele wijze toegepast, waarbij een partij die iets te vertellen heeft zoveel mogelijk fotografen uitnodigt. Vervolgens hoopte die partij dat er een redelijk aantal komt opdagen. Die fotografen mochten dan vervolgens met elkaar stoeien om in een korte tijd veel foto’s te maken. Die dan hopelijk werden opgepakt door de lokale media.
Dat is naar mijn idee niet een setting die leidt tot de beste foto’s of de meest creatieve plaatjes. Ook is het niet corona-proof. Tijdens het maken van onderstaande foto (uit 2019) kon ik rustig en alleen aan het werk. Deze, en veel andere persfoto’s kun je bekijken op deze pagina: persfotografie.
Persfotografie tijdens corona
Als persfotograaf kan ik ook bij mensen thuis foto’s maken. Heb je dus een belangrijke zoom meeting dan kun je daar ook foto’s van laten maken. Onderstaande foto laat een zoom meeting zien tussen de algemeen voorzitter van BOVAG en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (Mona Keijzer).
Denk goed na over hoeveel persfotografen je uitnodigt
Het is dus aan te raden met zo weinig mogelijk persfotografen te gaan werken op je (pers) event, om foto’s voor de pers te maken. Daarom is het handig dat je goed bekijkt met welke fotograaf je gaat werken. Ik heb een blog geschreven over het kiezen van een geschikte fotograaf. Die kun je hier lezen: Een fotograaf kiezen, hoe kies je de juiste fotograaf?
Het hoeft geen nadeel te zijn om met 1 of 2 fotografen te werken. Bovendien, als je 5 fotografen van diverse kranten en vakbladen uitnodigt, heb je zelf weinig invloed over de beelden die bij een artikel worden geplaatst. Die fotografen vertrekken na het maken van de foto’s, waarvan je het grootste deel nooit meer terugziet.
Mijn visie is dat het beter is om weinig fotografen uit te nodigen en die in opdracht te laten werken voor de partij die het persbericht maakt. Die fotograaf kan dan na het persmoment al haar/zijn goede foto’s aanleveren. Zo kunnen jullie zelf bepalen welke set foto’s mee wordt gestuurd met het persbericht – en zodoende gepubliceerd zal worden.
Tijdens de persfotoshoot
Ook de voorbereiding is erg belangrijk bij een persfotoshoot. Daarbij is het niet alleen belangrijk te weten hoeveel andere fotografen er zijn – en dus hoeveel ruimte ik heb om vanuit de beste hoeken te fotograferen -, maar ook hoeveel tijd ik heb om vooraf mijn flits units en camera op te zetten.
Bij beperkte ruimte of tijd, is er waarschijnlijk geen mogelijkheid om met grote, externe flitsunits te werken. Omwille van de snelheid worden nog veel persfoto’s met flitsers op de camera zelf gemaakt. Prima natuurlijk, al worden foto’s echt veel mooier als je wel gebruik kunt maken van externe flitsunits (een flitsunit die niet op de camera zit). Onderstaande foto’s zijn ook op die manier gemaakt. Het kost iets meer tijd maar dan heb je ook wat.
De ideale persfotoshoot
Kortom, ik raad aan om een beperkt aantal fotografen uit te nodigen en hen zo voldoende tijd en ruimte te geven om (corona-proof) te fotograferen. Het enige nadeel wat ik hierbij zie is dat het iets langer kan duren om je foto’s wereldkundig te maken.
Vijf fotografen zullen nu eenmaal sneller foto’s in de media krijgen dan een enkele fotograaf, die probeert om het beste uit zo’n moment te halen. Persoonlijk neem ik graag de tijd voor de nabewerking, wat ik thuis achter een computer doe. Dit kost – afhankelijk van het persmoment – meestal wel een uur of langer.
Echter zal die vertraging bij het naar buiten brengen van het persbericht goed besteed blijken als het leidt tot mooiere foto’s. Hiermee vergroot je immers de kans dat een dergelijk bericht ook daadwerkelijk in de pers gepubliceerd zal worden.
Benieuwd naar wat ik voor jullie persmoment kan betekenen? Neem dan eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Persfotografie van Wilmar tref je aan op deze pagina: Persfotograaf Den Haag.
Wil je informatie over hoe je een bedrijfsfotoshoot kunt voorbereiden bekijk dan dit blogartikel eens: hoe-kun-je-een-bedrijfsfotoshoot-voorbereiden
Video voor een persbericht
Als je een bericht voor pers hebt en dat kun je beter overbrengen door middel van een video dan kunnen wij je daarbij helpen. Met wij bedoel ik Francis Camstra en ik (Wilmar Dik). Francis is video producent. Onze videos kun je bekijken op deze pagina: video portfolio.
Reclamebeeld.nl info@reclamebeeld.nl 06-51520360
Van der Duynstraat 143
2515 NJ Den Haag