7 Bedrijfsfotografie tips voor een betere bedrijfsidentiteit

Bedrijfsfotografie vervult een belangrijke rol in het creëren van een bedrijfsidentiteit en de daarbij passende visuele identiteit. Hoe beter je dat aanpakt, hoe professioneler je als bedrijf overkomt. Het beeld dat mensen hebben van een bedrijf of merk speelt een enorm belangrijke rol in de uiteindelijke aankoopbeslissing. Een beeld dat voor een groot deel is gebaseerd op communicatie-uitingen. Zoals een website, advertenties en social media. Alle communicatie-uitingen inclusief de fotografie moeten aansluiten bij de identiteit van jouw bedrijf.

Hoe zorg je dat bedrijfsfoto’s perfect passen bij jouw bedrijf?

Vraag jezelf af om te beginnen twee dingen af:

  1. Wat wil je naar je (potentiële) klanten communiceren en wie is de doelgroep?
  2. Wie ben je en hoe wil je overkomen? Bijvoorbeeld als betrouwbaar en gedegen? Of meer creatief, informeel en vrolijk?

Hoe beter de bedrijfsfotografie en beeldstijl past bij de bedrijfsidentiteit, hoe beter de doelgroep op de juiste manier wordt aangesproken en zich herkent. Dat helpt bij het nastreven van je doelen.

7 tips om met bedrijfsfotografie een goede bedrijfsidentiteit te creëren.

1. Een beeldstijl en verschillende fotografiestijlen

Foto’s van mensen, producten, diensten of een kantoorpand kun je op veel verschillende manieren maken. Goede fotografen hebben een eigen stijl, maar de stijl van een fotograaf zou van ondergeschikt belang moeten zijn als het gaat om bedrijfsfotografie. Neem iets als kunstzinnige zwart-wit fotografie; dat past misschien niet direct bij de stijl die je als bedrijf wilt. Goede bedrijfsfotografen passen de stijl aan bij het bedrijf en fotograferen op een manier die jij als opdrachtgever verlangt.

Een fotograaf brief je over de gewenste beeldstijl met een beeldstijldocument dat meestal in het branding boek of huisstijlhandboek staat. Specifieke wensen voor een fotoshoot kun je aangeven in een fotografie briefing. Het is handig om een fotograaf voorbeeldfoto’s te laten zien. Wat past wel en wat pas niet bij de gewenste beeldstijl? Hoe duidelijker de wensen zijn  omschreven, hoe beter een fotograaf weet welke type foto’s gemaakt moeten worden.

2. Welke stijl kies je?

Onderstaande zeven foto’s zijn door mij binnen een uurtje gemaakt vanaf dezelfde positie met een statief. Je kunt gebouwen, producten, mensen en diensten op heel verschillende manieren fotograferen. De foto’s die je laat zien in je communicatie-uitingen vormen de gekozen stijl. Hoe beter je die stijl omschrijft, hoe beter de gemaakte foto’s daarbij zullen passen. Onderstaande foto’s geven een indruk in de diversiteit aan beelden die vanaf een plek zijn gemaakt.

Bedrijfsfotografie tips

Je kunt kiezen om een bepaalde kleur steeds (of vaak) in je fotografie te laten terugkomen.

Tips voor bedrijfsfotografie en stijlen

Wil je een wat extremere uitstraling? Laat dan bepaalde kleuren sterker of juist afgezwakt terugkomen in je beelden en omschrijf die goed in je huisstijl.

tips voor bedrijfsfotografie

Vind je zwart-wit fotografie heel geschikt voor je bedrijf? Elke fotograaf kan foto’s omzetten naar zwart-wit. Door gebruik te maken van zwart-wit foto’s leg je meer nadruk op een foto en daarmee wordt deze soms ook kunstiger en dramatischer gevonden.

tips van een bedrijfsfotograaf in Den Haag

Je kunt een foto zo bewerken dat er minder van een bepaalde kleur in een bepaald gebied is. Bij deze foto (gemaakt met een tilt-shift lens) heb ik veel groen uit de donkere gedeelten gehaald. Op die manier kan beeld ook beter passen bij logo’s met bepaalde kleuren.

tips voor bedrijfsfotografie

Deze foto is net als bovenstaande foto gemaakt met een tilt-shift lens. Bepaalde lensdelen kun je verschuiven waardoor de scherpte in een foto op een bepaalde plek kan komen te liggen.

Waarde van bedrijfsfotografie en stijlen

Als je Den Haag kent, weet je dat het Mauritshuis aan het water ligt. Maar, door het water weg te laten, krijgt de foto een andere uitstraling. Fotografie is ook de kunst van het weglaten.

Bedrijfsfotografie tips

De hele omgeving staat op de foto, als die omgeving overal mooi is dan kan een fish-eye foto spectaculair zijn. Ronde vervorming krijg je erbij cadeau!

3. Budget voor bedrijfsfotografie

Een communicatieprofessional kent het belang van goede fotografie en weet daaraan een reëel budget te koppelen. Wil je een goede bedrijfsfotograaf inhuren? Zorg dan dat budgetten aansluiten bij de tarieven van een fotograaf waarmee je wil samenwerken. Zoek een fotograaf uit die bij je past en investeer in foto’s die uitstralen wat je wenst. Meer hierover in een gastblog van mij op Marketingfacts: Waarom fotografen geld kosten maar niet duur zijn.

4. Offerte voor fotografie aanvragen

Eerst een (te krap) budget bepalen en daarna een fotograaf uitkiezen? Je loopt daarmee het risico dat je de fotograaf waar je graag mee wil samenwerken niet kan betalen. Stel je hebt een fotografiebudget van 1000,- euro. Maar, uit offertes van goede bedrijfsfotografen blijkt dat je wensenlijstje voor fotografie eerder 1500 tot 2000 euro kost. Dan heb je een probleem. Vraag dus eerst een offerte op en maak op basis daarvan een budget beschikbaar. Veel meer informatie daarover kun je lezen in dit blog: Tips voor het aanvragen van een offerte voor bedrijfsfotografie.

5. Gratis stockfoto’s voor je bedrijfscommunicatie

Niets zo fijn als gratis foto’s, toch? Maar, er kleven wel wat nadelen aan. Het kost tijd om mooie gratis of voordelige foto’s te vinden die passen bij je bedrijf. En als je acceptabele foto’s vindt, zijn ze niet authentiek. Stockfoto’s dragen zelden bij aan een goede merkidentiteit omdat de meeste kijkers van die foto’s wel doorhebben dat die foto niet zoveel met jullie bedrijf heeft te maken.

Zelfs stockfoto’s die in Nederland zijn gemaakt zullen waarschijnlijk niet bedragen aan het raken van de juiste snaar bij je doelgroep. Want ook die Nederlandse stockfoto’s zijn niet voor jullie bedrijf gemaakt.

Leest je doelgroep voornamelijk de Telegraaf of het AD en doen ze boodschappen bij de Aldi of Jumbo? Dan mag je dat terugzien in de foto’s die jullie gebruiken. Denk vanuit je doelgroep en creëer herkenbaarheid voor die doelgroep in je foto’s. Eerder heb ik een artikel geschreven over het gebruik van stockfoto’s bij je marketing.

6. Werk samen met de juiste fotograaf

Van bruidsfotograaf tot bedrijfsfotograaf en van amateur tot beroepsfotograaf. Er zijn vele soorten fotografie en daarmee ook fotografen.  Het is handig om samen te werken met een fotograaf die begrijpt wat voor soort foto’s je wil hebben. Daarom is het slim om tijd te besteden aan het kiezen van een goede fotograaf. Kan je fotograaf jullie adviseren doordat deze veel ervaring heeft met bedrijfsfotografie? Of heeft je fotograaf vooral ervaring met bruidsreportages, loveshoots of natuurfotografie?

Hoe meer foto’s uit een portfolio van een fotograaf al perfect aansluiten bij jullie wensen, hoe minder risico je neemt met een samenwerking. Hulp bij het kiezen van een fotograaf? Lees dan dit blog eens: Een fotograaf kiezen.

7. Advies van een bedrijfsfotograaf

In mijn loopbaan heb ik duizenden bedrijven van binnen en buiten gezien. Hierdoor kan ik snel zien of een bepaalde afdeling, dienst of product de moeite waard is om aandacht te krijgen in beelduitingen. Door ervaring kan een bedrijfsfotograaf adviseren en bijsturen waar dat nodig is. De kunst van goede bedrijfsfotografie is het fotograferen van bedrijfsonderdelen en mensen op een vooraf bepaalde, eenduidige manier.

Daarbij kies je bedrijfsonderdelen die bovengemiddeld mooi zijn in vergelijking met concurrenten.

Werk je vanuit een minder aantrekkelijk kantoorpand  op een industrieterrein? Laat daarvan dan geen foto’s maken, maar focus je op het personeel of externe partijen waarmee je samenwerkt. Laat bijvoorbeeld je dienst of product fotograferen bij je stoerste klanten en maak mooie klantverhalen. Meer tips over de voorbereidingen van een bedrijfsfotoshoot kun je hier vinden: voorbereiden van een bedrijfsfotoshoot.

Bedrijfsfotografie naar een hoger niveau

Goede bedrijfsfoto’s laten maken kan als je aandacht besteed aan deze zeven tips. Het vergt visie, budget en een fotograaf die bij jullie past. Als je die aspecten op orde hebt, kun je de beeldvorming van je bedrijf op een positieve manier beïnvloeden. Op die manier draagt fotografie bij aan het sneller of beter realiseren van je bedrijfsdoelen.

Overweeg je een bedrijfsfotograaf in te huren voor het maken van foto’s voor de website? Bekijk dan deze paginas: bedrijfsfotografie uitleg en Foto’s voor de website laten maken.

bedrijfsfotografie                                   fotograaf voor advocatenkantoren                              
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag




  • bedrijfsfotografie portret
  • Bedrijfsfotografie PostNL Den Haag
  • Post NL fotografie Den Haag
  • reportage fotografie bedrijf
  • reportage bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie reportage
  • bedrijfsfotograaf fotos
  • bedrijfsfotografie fotoreportage techniek
  • bedrijfsfotografie kantoor pand
  • Bedrijfsfotografie in Leiden
  • bedrijfsfoto groepsfoto
  • bedrijfsfotograaf Den Haag
  • Event congres woningcorporaties Aedes
  • congresfotografie in Den Haag
  • congresfotografie van congresfotograaf
  • beroepsfotograaf in Den Haag
  • werving personeel arbeidsmarkt
  • fotografie arbeidsmarkt werving personeel
  • arbeidsmarktcommunicatie airport
  • arbiedsmarktcommunicatie fotos
  • bedrijfsfotografie eindhoven airport
  • Eurojust-tiff2
  • Bedrijfsfotografie voor PostNL
  • persfoto groepsfoto 201016-08
  • bedrijfsfotograaf voor reportage
  • reportage bedrijfsfotografie
  • bedrijfsreportage fotografie
  • Bedrijfsfotografie 220901
  • riool-renovatie-fotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • fotografie op kantoor bedrijfsfoto
  • bedrijfsfotografie van fotograaf
  • foto van gebouw architectuur
  • bedrijfsfotografie
  • Interieurfoto kantoor
  • zakelijke fotografie
  • bedrijfsfotoshoot
  • bedrijfsfotografie zakelijke fotos
  • zakelijke fotos
  • 210614-PostNL-WilmarDik-2
  • 220525-G4S-Amsterdam-WilmarDik-107
  • 220525-G4S-Amsterdam-WilmarDik-122
  • bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Den Haag
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie in het laboratirium
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie congresfotografie
  • Bedrijfsfotografie congresfotografie
  • 220525-G4S-Amsterdam-WilmarDik-069
  • 220525-G4S-Amsterdam-WilmarDik-074
  • 220525-G4S-Amsterdam-WilmarDik-090
  • 220525-G4S-Amsterdam-WilmarDik-106
  • fotograaf voor bedrijfsfotos
  • bedrijfsfotoshoot op Schiphol
  • bedrijfsfotografie
  • bedrijfsfotoshoot op Schiphol (2)
  • 220504-G4S-Schiphol-WilmarDik-160
  • fotoshoot voor bedrijf
  • 220506-Mateboer-bedrijfsfotos
  • Bedrijfsfotografie container bouw
  • interieurfotografie interieurfotograaf
  • foto bedrijfsfotografie
  • fotografie voor bedrijf
  • zakelijke fotografie
  • zakelijke fotografie
  • bedrijfsfotograaf 210908-092
  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • bedrijfsfotografie 210908
  • Bedrijfsfotografie
  • 201210-G4S-WilmarDik-32
  • Bedrijfsfotografie portret
  • Bedrijfsfotografie
  • vakblad-WilmarDik-29
  • bedrijfsfotografie Den Haag Ziekenhuis
  • bedrijfsfotografie Den Haag Ziekenhuis
  • bedrijfsfotografie Den Haag
  • Bedrijfsfotograifie bij Komatsu
  • Bedrijfsfotograifie pand voor klantverhaal
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Wilmar
  • Bedrijfsfotografie in Almere
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf
  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsfotografie van bedrijfsfotograaf Wilmar
  • Bedrijfsfotografie portret
  • 181105-SER-Haga-Wilmar-23
  • Bedrijfsfotografie Industrie
  • Bedrijfsfotografie Industrie
  • 181129-Delfland-WilmarDik
  • 181017-GMB-WilmarDik-100
  • 180827-G4Scash-WilmarDik-22
  • 180917-Rijnland-Wilmar-Vict
  • 180919-HagueAcalmar-44
  • congresfotogafie-Den-Haag-foto
  • bespreking-koning-den-haag