Interieurfotografie tips

Interieurfotografie – tips en werkwijze

Regelmatig word ik gevraagd voor interieurfotografie opdrachten, die ik uitvoer namens verschillende opdrachtgevers. Het is een bijzonder diverse tak van fotografie, die voor veel verschillende doeleinden gebruikt wordt. Zo worden foto’s van interieur gebruikt door bijvoorbeeld interieurarchitecten, meubelfabrikanten, lichtontwerpers, evenementenorganisatie, aanbieders van vakantiehuisjes, beursstand-ontwerpers en winkeliers. Om er maar een paar te noemen.

Vorige week nog had ik een shoot voor een meubelfabrikant. Deze marktleider in Nederland op het gebied van bureaustoelen wilde een showroom goed op de gevoelige plaat vastgelegd hebben. Waarbij hun stoelen er natuurlijk extra goed uitkwamen.

Naast alle uiteenlopende wensen van deze zeer diverse opdrachtgevers, zijn ook de locaties waarop ik interieurs fotografeer vaak erg divers. Voor de ene opdracht kan ik in een vakantiewoning op een vakantiepark staan, waarna ik voor de volgende opdracht in een net geopende winkel of kantoorpand sta om office furniture te fotograferen. Juist deze afwisseling maakt interieurfotografie voor mij zo boeiend.

Waarom interieurfotografie?

Uiteindelijk wil iedereen die mij inhuurt voor interieurfotografie hetzelfde: mooie foto’s. Daarbij staat altijd voorop dat compositie en belichting moet kloppen. Dit is voor mij een soort routineuze handeling, die steeds ongeveer dezelfde werkwijze vormt. Wat is het bestaande licht, kan ik daar iets aan toevoegen of moet ik daar iets aan toevoegen? Licht is daarbij de grootste uitdaging. Ruimtes zijn lang niet altijd goed belicht. Kan je uitgaan van aanwezig licht, of buitenlicht? Of moet daar iets aan toegevoegd worden?

Al met al zijn er erg veel zaken waar je rekening mee moet houden. Dit is waar het nut van een goede fotograaf al snel duidelijk wordt: zo weet je immers dat de uiteindelijke foto’s bruikbaar zijn en passen bij het doel wat je voor ogen hebt. De keuzes die je tijdens het fotograferen maakt, bepalen immers grotendeels het eindresultaat.

Divers licht

Het kunnen “lezen” van licht is erg belangrijk bij fotografie van een interieur. Zo kan iedere lichtbron weer een eigen lichtkleur (Kelvin) hebben. Als interieurfotograaf is het belangrijk om vervolgens de juiste keuze te kunnen maken tussen de beschikbare lichtbronnen. Deze kunnen bestaan uit puur natuurlijk licht, het aanwezige kunstlicht (lampen) en/of flitsunits.

De keuze hiervoor wordt gemaakt aan de hand van het te fotograferen interieur zelf en het aanwezige licht. Is het licht mooi en goed verdeeld over de gehele ruimte? Is de ruimte in te flitsen, of is de ruimte daar te groot voor? Is het mogelijk daglicht binnen te laten? Of kun je daglicht juist weghalen, bijvoorbeeld door de gordijnen deels dicht te doen? De voordelen van elk van deze verschillende lichttechnieken zal ik aan de hand van voorbeelden toelichten.

Natuurlijk licht

Vaak is natuurlijk licht van zichzelf al erg mooi. Daar ga ik als fotograaf dan ook als eerste van uit en probeer ik daar, waar mogelijk, zoveel mogelijk mee te werken. Dit soort licht wil je natuurlijk ook mooi op de foto hebben. Hierbij komen de kleuren er het natuurgetrouwst en kleurigst uit – wat absoluut mijn voorkeur geniet.

Ter illustratie. Deze foto is gemaakt met alleen het aanwezige natuurlijke licht. Zo zie je wat er al mogelijk kan zijn zonder gebruik van externe lichtbronnen.

Soms is het aanwezige natuurlijke licht echter niet voldoende. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bepaald gedeelte van het interieur heel mooi verlicht is, maar een ander gedeelte niet, of nauwelijks. Dan heb je ook andere lichtbronnen nodig. Zoals een flitsunit of/en het aanwezige kunstlicht.

Aanwezig kunstlicht

Lampen kunnen diverse kleuren hebben. TL-licht wordt op foto’s groen. Halogeenlicht is geel. Wat je absoluut wilt vermijden, is een té gele of groene foto. Dit kun je voorkomen door het aanwezige licht te gebruiken in combinatie met mooi (wit) flitslicht. Een andere optie is om achteraf de foto te corrigeren op kleur.

Een voorbeeld van een foto waarbij ik alleen het aanwezige kunstlicht gebruikt heb zie je hieronder. Deze heb ik genomen in het World Forum in Den Haag, op de avond voorafgaand aan een congres. Buiten was het donker, waardoor natuurlijk licht geen optie was. Door dit plaatje achteraf te bewerken in Photoshop kan alsnog, zelfs alleen met bestaand kunstlicht, een mooi resultaat behaald worden.

Bovenstaand voorbeeld is wel een uitzondering. In verreweg de meeste gevallen is het aanwezige kunstlicht slechts een decoratieve toevoeging op het reeds bestaande licht, of een sfeerelement. Zo let ik er op dat ik eventuele lampen in het interieur aanzet: een halogeen spotje kan leuk overkomen. Zo kan het functioneren als een spotlampje dat een klein stukje van de foto belicht. Daarbij, waarom zou je een lamp op de foto zetten die niet aanstaan, toch?

Flitslicht

Een vaak gebruikte aanvulling op het al aanwezige kunst- of daglicht is een flitser. Persoonlijk geef ik er altijd de voorkeur aan om op locatie grote studioflitsers op te zetten, die strategisch gepositioneerd zijn om het mooiste resultaat te geven. Ik werk niet met flitsers direct op mijn camera, omdat ik het resultaat daarvan simpelweg minder mooi vind.

Een nadeel van extern licht is wel dat het gebruik ervan soms lastig kan zijn. Bijvoorbeeld omdat een ruimte te groot is om overal ongeveer evenveel flitslicht te laten komen. Zo is een ruimte van 100 bij 100 meter erg lastig in te flitsen, omdat het veel te groot is. Dan moet je op een andere manier tot een mooie foto komen: bijvoorbeeld door de lens langer open te zetten, met een lange sluitertijd.

Zo hadden deze foto’s er heel anders uitgezien als ik geen grote flitsunits gebruikt had. Neem bijvoorbeeld deze interieurfoto. Voor een campagne van een zorgverzekeringsbedrijf moest ik bij een tiental mensen thuis foto’s maken, in hun eigen omgeving. In dit geval heb ik gekozen voor flitslicht. Het laat goed zien wat de juiste inschatting van het flitslicht kan doen voor een foto.

Hieronder een ander voorbeeld, waarbij ik een aantal gevangeniscellen op de foto mocht zetten. De kleine ruimte en het zeer beperkte daglicht – tegenlicht, ook nog! – maakte het me niet makkelijk. Dankzij een strategisch gepositioneerde flitsunit en een aangepaste sluitertijd kon ik alsnog een goed overzicht van het interieur krijgen.

Statief en sluitertijd

Naast correct gebruik van licht, is een ander belangrijk aspect bij interieurfotografie het ‘spelen’ met sluitertijd en het goed gebruiken van het statief. Zo’n statief gebruik ik altijd bij het fotograferen van een interieur. Het helpt mij bij het maken van de juiste compositie. Daarnaast zorgt het voor scherpere foto’s, ook als de lens langer openstaat.

De sluitertijd is voor mij altijd iets waar ik veel tijd aan besteed. Het selecteren van de juiste sluitertijd is, in mijn mening, essentieel voor het komen tot goede, geschikte interieurfoto’s. Dit geldt met name als ik gebruik maak van grote flitsunits, in combinatie met het reeds aanwezige licht.

Neem onderstaande foto, waarbij ik gebruik heb gemaakt van een statief, een flitsunit, en daarbij goed rekening heb gehouden met het al aanwezige daglicht.

Rechte lijnen

Een laatste punt waar ik altijd veel tijd aan besteed bij interieurfotografie, is het focussen op rechte verticale en horizontale lijnen. Dit is erg belangrijk bij deze vorm van fotografie. Om dit zo goed mogelijk te realiseren, werk ik vaak met een tilt-shift lens – waarbij lensdelen verschuifbaar en draaibaar zijn. Om te zien wat het effect hiervan is, kun je een kijkje nemen op de volgende pagina: Tilt-shift-fotografie.

Meer weten over interieurfotografie?

Meer voorbeelden van mijn interieurfotografie kun je vinden op deze pagina’s: https://www.reclamebeeld.nl/interieurfotografie/ en Interieurfotograaf winkel inrichting

Op zoek naar een professionele interieurfotograaf in Den Haag, Rotterdam, Delft, Zoetermeer of omstreken? Ik help je graag! Bekijk de voorbeelden op deze website en neem contact op.

Andere blogs over bedrijfsfotografie

Wellicht zijn de volgende blogs ook interessant:

Architectuurfotografie van gebouwen en woningen ?

Hoe kies je de juiste fotograaf ?

Hoe kun je een bedrijfsfotoshoot voorbereiden?

Hoe maak je een fotografie briefing voor een fotograaf?

 

                                                                 
Reclamebeeld.nl                          info@reclamebeeld.nl                      06-51520360  

Van der Duynstraat 143

2515 NJ Den Haag